Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

Moe maar niet kunnen slapen? 20 slaaptips voor snel in slaap vallen!

20 slaaptips snel in slaap vallen nachtrust slapen

We proberen allemaal voldoende slaap te pakken om ons de volgende dag fit en productief te voelen. Maar een goede nachtrust ligt niet bij iedereen voor de hand… Gelukkig zijn er een aantal handige én bewezen slaaptips om snel in slaap te vallen. Experts beweren dat deze slaaptips werken om zowel grote als kleine slaapproblemen tegen te gaan. Met deze slaaptips ga je weer ontspannen naar bed en sta je lekker uitgerust op. Zeg gedag tegen slapeloosheid met deze lijst van 20 slaaptips!

20 slaaptips voor een betere nachtrust:

1. Maak je hoofd leeg

Eén van de grootste boosdoeners voor het niet kunnen slapen, is het nadenken in bed. Urenlang kun je wakker liggen, terwijl je gedachten door je hoofd racen: wat moet ik voor die presentatie allemaal nog doen? waarom heb ik dat zo aangepakt? wat gaan we morgenavond eten?

In dat geval is het handig om, voordat je gaat slapen, nog even de dag door te nemen en lijstjes te maken voor morgen. Zo kun je je geest leegmaken en vrijmaken van alle dingen waar je anders in bed over na zou gaan denken.

In ons artikel 14 mindfulness oefeneningen voor innerlijke rust vind je meer handige en eenvoudige oefeningen die je als slaaptips kunt gebruiken!

2. Zorg voor de perfecte stilte

Geluiden in de slaapkamer kunnen je erg afleiden als je probeert te slapen. Probeer dan ook zoveel mogelijk geluid, zoals zoemende apparaten en tikkende klokken, buiten de slaapkamer te houden. Andere geluiden zijn misschien lastiger te verhelpen, zoals snurkende partners of geluiden van buiten. Hiervoor zijn oordopjes de perfecte uitvinding!

Let er wel op dat het niet zó stil wordt in de slaapkamer dat je een speld kunt horen vallen. Hierdoor wordt elk toevallig geluid zoveel duidelijker, waardoor je juist geen oog meer dicht doet.

Andere geluiden zijn misschien lastiger te verhelpen, zoals snurkende partners of geluiden van buiten. Hiervoor zijn oordopjes de perfecte uitvinding!

3. Neem een warm bad

Uit onderzoek is gebleken dat het nemen van een bad voordat je in bed kruipt helpt om sneller in slaap vallen, maar ook de kwaliteit van je slaap zal verbeteren! Een warm bad verhoogt namelijk je lichaamstemperatuur, waardoor deze sneller zal dalen nadat je uit bad stapt. Je hersenen bootsen deze natuurlijke daling die normaal gesproken plaatsvindt tijdens het slapen als het ware na. Je lichaam is gelijk klaar om te gaan slapen!

4. Laat de snooze-knop met rust

Het voelt soms zo lekker; wakker worden en wetende dat je nog een half uurtje kunt dutten, voordat je écht uit bed moet. Maar wist je dat het helemaal niet goed is om te snoozen? De extra ‘slaap’ die je pakt door te snoozen is alles behalve kwaliteitswaardig. Door te snoozen verstoor je je REM-slaap, waardoor je je ‘s ochtends uiteindelijk juist vermoeider voelt. Het stoppen met snoozen is een belangrijke methode in de lijst met slaaptips. Zet je wekker iets later en slaap dat half uurtje lekker door, zonder op de snooze-knop te drukken. Je hoeft ‘s ochtends echt niet uit je bed te springen, maar je zult zien dat je dag een stuk fijn begint!

5. Houd je voetjes warm

Sommige mensen hebben ‘s nachts last van koude voeten en kunnen hierdoor maar niet snel in slaap vallen. Een onderzoek uit 1999 wees uit dat de temperatuur van je handen en voeten voorspelt hoe snel je in slaap valt. Heb jij ‘s nachts last van koude voeten? Dan zal het langer duren voor je in slaap valt. Trek een paar lekkere warme sokken aan of warm een warmtedeken op voordat je gaat slapen.

6. Creëer een bedtijd routine

Het aanhouden van vaste slaaptijden is goed voor de natuurlijke klok van het lichaam en dus ook voor je nachtrust. Het aanhouden van een slaapritme is dan ook één van de belangrijkste slaaptips die we je kunnen geven. Dit betekent dat je iedere avond rond hetzelfde tijdstip gaat slapen en ‘s ochtends rond hetzelfde tijdstip weer opstaat. Je lichaam raakt na verloop van tijd gewend aan deze routine, waarna het snel in slaap vallen steeds makkelijker wordt. Houd dit schema altijd vol voor het beste resultaat, ook in de weekenden en vakanties!

Vind je het lastig om ‘s avonds op tijd naar bed te gaan, omdat je toch nog even snel wat wilt gaan doen? Zet dan een bedtijd-alarm, op je telefoon bijvoorbeeld!

Lees ook: Last van niet kunnen slapen? Dit doe je eraan!

Leermethode: Perfect slapen in 7 stappen!

Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken.

Ja, ik wil perfect slapen!

7. Stoppen met roken

Evenals cafeïne is ook nicotine een middel dat je ‘s nachts wakker kan houden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die roken meer problemen hebben met opstaan ‘s ochtends dan niet-rokers. Rokers voelen zich, in tegenstelling tot niet-rokers, niet fit en uitgeslapen bij het starten van hun dag.

8. Vermijd alcohol voor het slapengaan

Het drinken van een glas alcohol (of meerdere) voor het slapengaan voelt misschien als een goed idee: het maakt je hoofd leeg, laat je lekkerder voelen en maakt het indutten makkelijk. Maar zodra de alcohol later die nacht uitgewerkt raakt, is de kans groot dat je vaker wakker wordt tijdens het slapen. Door dat ene glas alcohol eens over te slaan, zal je nachtrust niet verstoord worden en wordt de kwaliteit hiervan beter.

Door dat ene glas alcohol eens over te slaan, zal je nachtrust niet verstoord worden en wordt de kwaliteit hiervan beter.

9. Blijf uit de buurt van lichtbronnen

Het hebben van lichtbronnen in de slaapkamer kan je slaap ook verstoren. Fel licht is de grootste trigger voor ons lichaam om alert en dus wakker te blijven. Geef dus op tijd het tegenovergestelde signaal af aan je lichaam voordat je in bed kruipt. Effectieve slaaptips zijn dan ook om je slaapkamer zo donker mogelijk te houden. Dim je lichten ongeveer een uur voordat je in bed kruipt en sluit je apparaten, zoals de televisie en je telefoon, bijtijds af. Zelfs het onopvallende licht van je digitale wekker kan al effect hebben op je nachtrust.

Lukt het niet om al het licht weg te werken? probeer dan eens te slapen met een comfortabel slaapmasker.

10. Zorg voor de juiste temperatuur

Als je gaat slapen in een te warme (of te koude) slaapkamer, kan dit ook invloed hebben op de kwaliteit van je nachtrust. De meest ideale temperatuur in de slaapkamer ligt rond de 18 graden Celsius. Als het te warm is in de slaapkamer is het lastiger om in slaap te vallen en te blijven. Teveel warmte veroorzaakt zweten en oververhitting, wat de kans vergroot op nachtmerries.

De meest ideale temperatuur in de slaapkamer ligt rond de 18 graden Celsius.

11. Schrijf het van je af

Wanneer je merkt dat je veel piekert, terwijl je eigenlijk allang had willen slapen, is het een goed idee om je gedachten van je af te schrijven. Journaling is goed voor mindfulness, een kwaliteit waarbij je leert focussen op één ding. Leg een dag- of logboek naast je bed neer en schrijf voor het slapengaan je gedachten op papier. Hierdoor maak je je hoofd leeg en zul je meer ontspannen in bed kruipen.

In ons artikel 14 mindfulness oefeneningen voor innerlijke rust vind je meer handige en eenvoudige oefeningen die je als slaaptips kunt gebruiken!

Mindfulness oefeningen journaling logboek dagboek schrijven

12. Kies een kalmerend boek

Veel mensen vinden het heerlijk om nog even in bed een boek te lezen. Het wordt door velen gezien als een vorm van ontspanning en één van de simpelere slaaptips. Dit klopt, maar het kan ook juist het averechtse effect hebben. Het lezen van een spannend boek vereist veel aandacht, wat voor afleiding kan zorgen als je probeert te slapen. Kies daarom voor een kalmerend en ‘lichter’ boek en lees deze lekker op de bank of in een comfortabele stoel, voordat je in bed kruipt.

Het lezen van een spannend boek vereist veel aandacht, wat voor afleiding kan zorgen als je probeert te slapen. Kies daarom voor een kalmerend en ‘lichter’ boek.

13. Geen harige vrienden in bed

Hoe gezellig het ook is om nog even te knuffelen met je huisdier voordat je gaat slapen, het is beter om Minoes en Bobby tijdens de nacht buiten de slaapkamer te houden. Je nachtrust kan namelijk al snel verstoord worden door je huisdier. Daarnaast brengen je harige vrienden huidschilfers met zich mee. Dit wil je liever niet in je slaapkamer hebben en kan daarbij een allergische reactie opwekken.

 

14. Go Décaf!

Een kopje koffie in de namiddag of na het eten is heerlijk, maar wist je dat de cafeïne langer in je systeem blijft dan je zou denken? Experts raden dan ook af om in de late middag en avond koffie te gaan drinken. Neem je laatste bakje dus in het begin van de middag, zodat je zeker weet dat je ‘s avonds niet nog uren wakker ligt. Wil je toch graag later op de dag genieten van een kop koffie? Probeer dan over te stappen naar decafé koffie. Dit kan ook echt heel lekker zijn!

Lees ook: Last van niet kunnen slapen? Dit doe je eraan!

Wil je toch graag later op de dag genieten van een kop koffie? Probeer dan over te stappen naar decafé koffie. Dit kan ook echt heel lekker zijn!

15. Beweeg!

Uit het enquête van de ‘National Sleep Foundation’ is bewezen dat mensen die regelmatig een sport beoefenen een betere nachtrust hebben. Nu is het gelukkig niet nodig om direct een intensieve sport te gaan beoefenen, ook het doen van kleine fysieke oefeningen kunnen al grote voordelen hebben voor je nachtrust. Let hierbij wel op dat je dit niet te kort voor het slapengaan doet. Beëindig je zweetsessies tenminste een uur voordat je naar bed gaat.

16. Sla de zware maaltijd ‘s avonds over

Ben je genoodzaakt om vlak voor het slapengaan nog te avondeten? Kies dan voor een lichte maaltijd! Je lichaam is namelijk niet bedoeld om eten te verteren tijdens het slapen. Het eten van een zware maaltijd kan je lang wakker houden ‘s nachts als je dit tekort voor het slapengaan doet. Ook het drinken vlak voor het slapengaan is niet voor iedereen handig. Dit kan leiden tot nachtelijke toiletbezoekjes en is niet alleen vervelend, ook schaadt het de goede nachtrust.

17. Dut verstandig

Het doen van een dutje overdag kan soms erg fijn zijn. Je kunt jezelf even opladen en je na een middagdutje weer fit en productief voelen. Als je dit goed doet, hoeft dit natuurlijk geen effect te hebben op je nachtrust. Zorg er echter wel voor dat je middagdutjes niet langer dan 30 minuten duren en ruim voor bedtijd plaatsvinden.

18. Ga even iets anders doen

Vaak wil het ook helpen om even uit bed te stappen als je al een tijdje aan het woelen bent. Het niet kunnen slapen kan bij velen leiden tot frustratie en wanhoop. Dit maakt het snel in slaap vallen nóg lastiger. Goede slaaptips zijn dan ook om op te staan als je niet kunt slapen. Ga iets ontspannends doen en probeer het later nog eens, als je merkt dat je moe begint te worden.

Het niet kunnen slapen kan bij velen leiden tot frustratie en wanhoop. Dit maakt het snel in slaap vallen nóg lastiger.

19. Kies het juiste kussen

Het is belangrijk dat je kiest voor een kussen die bij jou en je lichaamshouding past. Lig je bijvoorbeeld vaak op je rug of buik? Dan is een dun en plat kussen beter om op te slapen. Als je vaker op je zij ligt, dan is het verstandig om een dikker en steviger kussen te kiezen. Dit type kussen vult de ruimte tussen je hoofd en je schouders, wat niet prettiger ligt én beter is voor je lichaam.

20. Meditatie voor het slapengaan

Er zijn veel verschillende technieken die je helpen met ontspannen en snel in slaap vallen. Denk eens aan yoga en (geleide) meditatie! Met een korte meditatie of yogasessie voor het slapengaan kun je je geest leegmaken en geestelijk en lichamelijk helemaal tot rust komen. Ook helpen deze activiteiten je ademhaling en hartslag te vertragen, waardoor je makkelijker in slaap valt.

Werken deze slaaptips niet voor jou?

Misschien lukt het je niet om een juiste methode te vinden die bij jou past en werpen deze slaaptips voor jou geen vruchten af. Of misschien vind je het lastig om je gewoontes om te gooien en kun je maar moeilijk de discipline vinden om routine aan te brengen in je slaapritme. Deze slaaptips zijn erg effectief voor een betere nachtrust en helpen je sneller in slaap te komen. Toch zijn deze slaaptips niet meteen hét wondermiddel dat al je slaapproblemen op zal lossen. 

Blijven je slaapproblemen aanhouden? Overweeg dan eens om om extra begeleiding in de arm te nemen. Met een training of cursus leer je de kern van je slaapprobleem te herkennen en deze op te lossen.

Leermethode: Perfect slapen in 7 stappen!

Probeer jij ook al lange tijd beter te slapen en heb je alles al geprobeerd? Lukt het maar niet om succes te boeken? Dan ben je zeker niet de enige. Er bestaat namelijk niet één wondermiddel om slapeloosheid tegen te gaan. De oplossing ligt altijd bij jezelf! 

Slaapdeskundige W. van de Klaauw heeft na het succes van slaapwijzer.net besloten zijn kennis en tips in boekvorm uit te brengen: Perfect slapen in 7 stappen. Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken. 

Met deze methode leer je o.a. hoe je afrekent met angst, spanning en malende gedachten; hoe je de juiste hormonen aanmaakt op het juiste moment; hoe je je biologische klok weer ‘gelijk zet’; hoe je de natuurlijke schommeling van je lichaamstemperatuur herstelt en versterkt; en nog veel meer!

Tijdelijk afgeprijsd van €74,- naar €37,-
+ nog meer slaapverwekkende bonus !

Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem en het overmatig denken is hier een belangrijke oorzaak van. Maar wist je dat je door kleine wijzigingen aan te brengen in je levensstijl, je een goede nachtrust al kunt stimuleren. In dit artikel geven we je tips hoe je de onderliggende oorzaken van slapeloosheid op een simpele wijze kunt aanpakken! Volg onze borden voor meer handige tips, interessante verhalen en bruikbare adviezen! #Quotes #Slapeloosheid #GoodLifeGuru
20
We streven er allemaal naar om goed te slapen, zodat we ons de volgende dag fit en productief te voelen. Maar een goede nachtrust ligt niet bij iedereen voor de hand... Gelukkig zijn er een aantal handige én bewezen tips om snel in slaap te vallen. Zeg gedag tegen slapeloosheid met deze 20 slaaptips en oefeningen! 🙂 Maak goed slapen weer vanzelfsprekend. Volg onze borden voor meer handige tips, bruikbare adviezen en inspirerende verhalen. #Nachtrust #Wakker #Dromen #Quote #Nederlands
140
Vraag jij je weleens af waarom je je altijd zo moe voelt? Een groot deel van de oorzaken van vermoeidheid kun je vaak zelf achterhalen door je voeding en levensstijl eens onder de loep te nemen. Vermoeidheid sluipt er namelijk regelmatig - onbewust - in door (slechte) gewoontes en verkeerde voeding. Vaak kan dit eenvoudig worden behandeld door (kleine) wijzigingen in je levensstijl toe te passen. In dit artikel lees je alles over de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid.
10
Voel je je vaak moe, kun je je moeilijk motiveren en duik je het liefst je bed weer in? Als je vermoeid voelt heeft dat vaak gevolgen voor je gemoedstoestand en prestaties. De oorzaak van je vermoeidheid kan eenvoudig op te lossen zijn, maar kan ook een complexere aanleiding hebben, zoals een depressie. Herken de oorzaak van jouw vermoeidheid en pak deze bij de wortel aan. In dit artikel vertellen we alles over de meest voorkomende oorzaken. Lees je mee? Volg onze borden voor meer handige tips!
110
Sluiten