Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

De 9 meest voorkomende oorzaken van vermoeidheid

Vraag jij je weleens af waarom je je altijd zo moe voelt? Je hebt geen zin en motivatie om iets te gaan doen, je blijft maar gapen en het enige waar je aan kunt denken is je bed. Zelfs als je voor je gevoel genoeg geslapen hebt, kan het zijn dat je je nog steeds uitgeput voelt. Vermoeidheid is tegenwoordig bijna een norm geworden in plaats van een uitzondering en velen van ons worstelen met vermoeidheid. De oorzaken van vermoeidheid zijn erg uiteenlopend en hoeven – zoals we vaak denken – niet altijd hand in hand te gaan met slaaptekort. In dit artikel vertellen we je alles over de oorzaken van vermoeidheid.

De symptomen van vermoeidheid

Voordat we het gaan hebben over de oorzaken van vermoeidheid, is het goed om eens te kijken wat de symptomen van vermoeidheid zijn. We hebben de meest voorkomende symptomen van vermoeidheid voor je op een rij gezet.

Meest voorkomende symptomen van vermoeidheid:

• Geheugenverlies
• Een slechte concentratie
• Spierpijn en vermoeide spieren
• Hoofdpijn en migraine
• Een slecht humeur en prikkelbaarheid
• Moeite met uitvoeren van (eenvoudige) taken
• Slecht zicht
• Weinig motivatie

Er zijn natuurlijk veel verschillende manieren om deze symptomen van vermoeidheid te verminderen of te elimineren. Veranderingen in je levensstijl, supplementen en medicatie kunnen ontzettend goed werken om hoofdpijn, stress en pijn te verlichten. Maar dit betekent nog niet direct dat het échte probleem wordt opgelost. Ga daarom op zoek naar de onderliggende oorzaken van je vermoeidheid en probeer er achter te komen wat de symptomen veroorzaakt. Pas dan kun je deze bij de wortels aanpakken en verklein je de kans dat de vermoeidheid terugkeert en je weer in je oude patroon terugvalt.

Lees ook: Last van niet kunnen slapen? Dit doe je eraan!

De oorzaken van vermoeidheid

Je zult je dan vast afvragen: Wat kunnen dan de oorzaken zijn van mijn vermoeidheid? Een groot deel van de oorzaken van vermoeidheid kun je vaak zelf al achterhalen door je voeding en levensstijl eens goed onder de loep te nemen. Vermoeidheid sluipt er namelijk regelmatig – onbewust – in door (slechte) gewoontes en het binnenkrijgen van de verkeerde voedingsstoffen. Deze oorzaken van vermoeidheid kunnen in de meeste gevallen eenvoudig worden behandeld door (kleine) wijzigingen in je dieet en levensstijl of door het doen van bloedtests.

1. Een slecht voedingspatroon

Één van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid is dan ook de kwaliteit van je dieet. Als je teveel bewerkt voedsel, geraffineerde suikers en veel bewerkte plantaardige oliën eet en niet genoeg ‘echt voedsel’ binnenkrijgt, zal je lichaam niet de juiste voeding binnen krijgen om zich van brandstof te voorzien. Hierdoor ga je je slapjes en vermoeid voelen.

Het is niet alleen belangrijk dat je de juiste dingen eet, ook de juiste hoeveelheden zijn erg belangrijk voor je energieniveau. Het eten van kleine porties en voeding met een laag caloriegehalte kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je je vermoeid voelt. Op korte termijn kan een caloriearm dieet juist voor energie zorgen, maar op langere termijn zal je lichaam een stressreactie gaan opwekken. Dit kan leiden tot een vertraagde schildklier functie en het verlagen van het metabolisme. Niet alleen is het verstandig om de hoeveelheid calorieën in de gaten te houden, zorg ook voor een gezonde portie aan eiwitten, vetten en koolhydraten.

Het is natuurlijk niet noodzakelijk om direct aan een streng dieet te beginnen. Zelfs als je al kleine aanpassingen doet in jouw voedingspatroon zal je energieniveau al verbeteren. 😉

gezond eten sterk immuunsysteem goede nachtrust gevolgen slaaptekort

2. Slaaptekort of onvoldoende slaapkwaliteit

Samen met een slecht voedingspatroon is het verkrijgen van onvoldoende (goede) nachtrust één van de meest voordehand liggende oorzaken van vermoeidheid. Veel mensen lijden aan slaaptekort of pakken te weinig goede nachtrust. Vaak hebben ze dit zelf helemaal niet in de gaten of is het al vanzelfsprekend geworden. Gemiddeld heeft een volwassene 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig, maar dit varieert van persoon tot persoon.

Lees ook: Hoeveel slaap heb je nodig per nacht voor een goede nachtrust?

Door de hectiek van het dagelijks leven is het heel makkelijk om iedere nacht één uurtje van je nachtrust er af te snoepen. 7 uur slaap per nacht, terwijl je lichaam eigenlijk behoefte heeft aan 8 uur slaap, lijkt misschien niet zo ernstig, maar als je dit op wekelijkse basis gaat bekijken wordt het een ander verhaal: Iedere nacht 1 uur slaap missen betekent dat je in een week 7 uur slaap tekort komt. Dat is een hele nacht slaap dat je mist!

Veel mensen geven als reden ‘ik ben ‘s avonds niet moe genoeg om te slapen’ of ‘als ik vroeg naar bed toe ga lig ik nog uren wakker’ om langer op te blijven. Hoge cortisolgehaltes kunnen hier een aanleiding voor zijn. Je bent te vermoeid om echt iets te doen, maar je bent te wakker om naar bed te gaan. De verleiding is dan erg groot om voor de tv te hangen of nog even de laptop erbij te pakken. Beeldschermen en dergelijke lichtbronnen onderdrukken het slaaphormoon, melatonine, wat je nachtrust niet ten goede komt.

Ook slaapapneu kan een belangrijke oorzaak zijn van vermoeidheid. Wanneer je last hebt van slaapapneu stop je tijdens het slapen meerdere keren met ademen. Hoewel je bij het wakker worden het idee hebt dat je de hele nacht hebt doorgeslapen, is deze slaap meerdere keren verstoord en daarmee minder goed van kwaliteit.

Lees ook: 20 slaaptips voor een betere nachtrust!

Leermethode: Perfect slapen in 7 stappen!

Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken.

Ja, ik wil perfect slapen!

3. Laag ijzergehalte en bloedarmoede

Voor zowel mannen als vrouwen kan een laag ijzergehalte en bloedarmoede een oorzaak zijn van vermoeidheid. Maar vooral bij vrouwen ervaren dit probleem als gevolg van hun maandelijkse menstruatie. Een laag ijzergehalte en bloedarmoede veroorzaken niet alleen vermoeidheid, maar ook symptomen als een bleke huid, spierzwakte, weinig eetlust en moeite met slapen vormen hier onderdeel van.

4. Depressie

Een andere veel voorkomende oorzaak van vermoeidheid is depressie. Vaak gaat dit gepaard met een gebrek aan motivatie, verdriet en een negatieve gemoedstoestand. Depressie kan veel verschillende symptomen hebben die variëren van mild tot ernstig. Soms zien mensen zichzelf niet als depressief, omdat ze de “typische” depressieve symptomen niet bij zichzelf herkennen.

Wanneer je lijdt aan een depressie hoeft het niet zo te zijn dat je antidepressiva hoeft te slikken. Net zoals vermoeidheid kan een depressie verschillende oorzaken hebben. Het verbeteren van je dieet, regelmatige lichaamsbeweging en mindfulness oefeningen kunnen al een goede eerste stap zijn.

Lees ook: Slapeloosheid oorzaak van vermoeidheid, of juist andersom?

5. Onvoldoende water drinken

Sommige mensen zijn chronisch uitgedroogd, zonder dat ze dit zelf door hebben. Per dag word je aangeraden om tenminste 6 glazen water te drinken. De precieze hoeveelheid wat jouw lichaam nodig heeft hangt natuurlijk af van verschillende factoren, zoals je activiteiten en klimaat waarin je je bevindt. Bij warm weer een veel lichaamsbeweging heb je natuurlijk meer water nodig, dan op een koude winterdag een avondje Netflixen.

Het drinken van te weinig water kan leiden tot (chronische) vermoeidheid. Het kan zijn dat je niet het gevoel hebt dat je dorst hebt, waardoor het drinken van water vaak vergeten wordt. Probeer eens wat extra glazen water te drinken en kijk wat voor effect dit heeft op jouw energieniveau. Vaak helpt het om altijd een flesje water bij je te hebben en in het zicht te zetten. Hierdoor wordt je vaker herinnerd aan het drinken van water en neem je sneller een slok.

6. Het slikken van bepaalde medicijnen

Veel medicijnen die worden voorgeschreven hebben vermoeidheid als één van de bijwerkingen. Als je medicijnen slikt, lees dan eens de bijsluiter om te kijken of dit de oorzaak van je vermoeidheid kan zijn. Stop echter nooit zomaar met de voorgeschreven medicatie zonder dit met de arts te overleggen. Probeer in dat geval eerst de reden van het slikken van deze medicijnen aan te pakken, zodat je deze dosis kunt verlagen of helemaal kunt stoppen. Soms is er zelfs een alternatief voor het medicijn dat geen vermoeidheid veroorzaakt. Hier zou je eens naar kunnen vragen bij je huisarts.

7. Te weinig of juist te veel beweging

Lichamelijke beweging is natuurlijk goed voor je lichaam en je bloedsomloop. Het verhoogt endorfines en helpt je energieker te voelen. Vooral als deze activiteiten buiten of in de natuur plaatsvinden is dit bevorderlijk voor je energieniveau. Aan de andere kant kan te veel lichamelijke beweging, in combinatie met een slecht voedingspatroon, vermoeidheid juist verergeren. Verminder in dat geval de omvang van je activiteiten of kies voor een activiteit die om minder uithoudingsvermogen vraagt. Een wandeling door het park kan al volstaan. 😉

8. Een lage bloedsuikerspiegel

Een lage bloedsuikerspiegel kan ook de oorzaak zijn van vermoeidheid. Vaak gaat dit gepaard met stemmingswisselingen en een verstoorde nachtrust. Vooral mensen die een typisch Westers dieet volgen krijgen vaak te maken met een lage bloedsuikerspiegel, omdat dit dieet rijk is aan geraffineerde koolhydraten. Deze koolhydraten zorgen voor een stijging van de bloedsuikerspiegel, welke gevolgd wordt door een snelle daling. Dit leidt tot vermoeidheid, slaperigheid en het verlangen naar suiker en cafeïne.

Een te laag bloedsuikergehalte in de nacht zorgt voor een stijging van je stresshormonen, waardoor je ‘s nachts wakker sneller wakker wordt en niet meer in slaap kunt vallen.

9. Voedselallergieën of -intoleranties

Er zijn verschillende allergieën en intoleranties als het aankomt op voedsel: noten, gluten, lactose, tarwe of vis. Deze allergieën en intoleranties kunnen de oorzaak zijn van je vermoeidheid. Vaak gaat dit hand in hand met andere symptomen, zoals huidproblemen, hoofdpijn en problemen met de spijsvertering.

Er zijn verschillende testen om erachter te komen of je allergisch of intolerant bent voor een bepaald product, maar deze zijn vaak erg duur. Je kunt door middel van een eliminatiedieet ook zelf onderzoeken of je een product beter kunt mijden. Tijdens zo’n dieet elimineer je een bepaald product en kijk je wat dit voor jou doet. Houd dit bij voorkeur 4 weken vol.

Leermethode: Perfect slapen in 7 stappen!

Probeer jij ook al lange tijd beter te slapen en heb je alles al geprobeerd? Lukt het maar niet om succes te boeken? Dan ben je zeker niet de enige. Er bestaat namelijk niet één wondermiddel om slapeloosheid tegen te gaan. De oplossing ligt altijd bij jezelf! 

Slaapdeskundige W. van de Klaauw heeft na het succes van slaapwijzer.net besloten zijn kennis en tips in boekvorm uit te brengen: Perfect slapen in 7 stappen. Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken. 

Met deze methode leer je o.a. hoe je afrekent met angst, spanning en malende gedachten; hoe je de juiste hormonen aanmaakt op het juiste moment; hoe je je biologische klok weer ‘gelijk zet’; hoe je de natuurlijke schommeling van je lichaamstemperatuur herstelt en versterkt; en nog veel meer!

Tijdelijk afgeprijsd van €74,- naar €37,-
+ nog meer slaapverwekkende bonus !

Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem en het overmatig denken is hier een belangrijke oorzaak van. Maar wist je dat je door kleine wijzigingen aan te brengen in je levensstijl, je een goede nachtrust al kunt stimuleren. In dit artikel geven we je tips hoe je de onderliggende oorzaken van slapeloosheid op een simpele wijze kunt aanpakken! Volg onze borden voor meer handige tips, interessante verhalen en bruikbare adviezen! #Quotes #Slapeloosheid #GoodLifeGuru
20
We streven er allemaal naar om goed te slapen, zodat we ons de volgende dag fit en productief te voelen. Maar een goede nachtrust ligt niet bij iedereen voor de hand... Gelukkig zijn er een aantal handige én bewezen tips om snel in slaap te vallen. Zeg gedag tegen slapeloosheid met deze 20 slaaptips en oefeningen! 🙂 Maak goed slapen weer vanzelfsprekend. Volg onze borden voor meer handige tips, bruikbare adviezen en inspirerende verhalen. #Nachtrust #Wakker #Dromen #Quote #Nederlands
140
Vraag jij je weleens af waarom je je altijd zo moe voelt? Een groot deel van de oorzaken van vermoeidheid kun je vaak zelf achterhalen door je voeding en levensstijl eens onder de loep te nemen. Vermoeidheid sluipt er namelijk regelmatig - onbewust - in door (slechte) gewoontes en verkeerde voeding. Vaak kan dit eenvoudig worden behandeld door (kleine) wijzigingen in je levensstijl toe te passen. In dit artikel lees je alles over de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid.
10
Voel je je vaak moe, kun je je moeilijk motiveren en duik je het liefst je bed weer in? Als je vermoeid voelt heeft dat vaak gevolgen voor je gemoedstoestand en prestaties. De oorzaak van je vermoeidheid kan eenvoudig op te lossen zijn, maar kan ook een complexere aanleiding hebben, zoals een depressie. Herken de oorzaak van jouw vermoeidheid en pak deze bij de wortel aan. In dit artikel vertellen we alles over de meest voorkomende oorzaken. Lees je mee? Volg onze borden voor meer handige tips!
110
Sluiten