Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

Alles over geleide meditatie

geleide meditatie mindfulness oefeningen

Ben jij op zoek naar een manier om rust te brengen in je hoofd én in je leven? Geleide meditatie is een erg effectieve methode om te ontspannen en controle te krijgen over je gedachten. Je kunt even pauze te nemen van stressvolle gevoelens en tot jezelf komen. Geleide meditatie is om verschillende redenen populair gebleven: het kan je lichaam snel kalmeren en tegelijkertijd je geest ontspannen en ontwikkelen. Het is prettig en eenvoudig te oefenen en is daarmee een relatief snelle weg naar innerlijke rust.

We leven tegenwoordig in een wereld waarin er veel van ons gevraagd wordt en de verwachtingen hoog liggen. Het leven kan soms echt als een rollercoaster ervaren worden. Dagelijks worden we geconfronteerd met enorme uitdagingen: financiën, sociale contacten, carrière, relaties en ga zo maar door. Dit kost energie en het bijbenen van het hectische tempo waarin we leven kan dan ook de nodige stress en angst veroorzaken. Voel jij je soms bekneld, onbeheerst of kwetsbaar? Dan is geleide meditatie misschien wat voor jou!

Wat is geleide meditatie?

Geleide meditatie is een methode om je lichaam en geest op één lijn te brengen door een reis af te leggen naar je onderbewustzijn. Geleide meditatie omvat zowel meditatie als visualisatie, waarbij je door een verteller op reis wordt genomen. Deze technieken zijn bijzonder krachtig en helpen je om jouw manier van denken te veranderen. Terwijl je lichaam en geest zich in een staat van ontspanning bevinden, wordt er een opening gecreëerd naar je onderbewustzijn. Je onderbewustzijn is normaal gesproken niet toegankelijk voor de bewuste geest, maar werkt op goede en slechte manieren automatisch voor ons.

Met geleide meditatie krijg je toegang tot je onderbewustzijn om de denkwijze te ontwikkelen die nodig zijn om je doelen te bereiken. Wat dit doel precies is, is geheel aan jezelf natuurlijk.

 

Online cursus: ‘Mindfulness voor het dagelijks leven’

Ontdek met deze cursus hoe je in slechts een paar minuten per dag, je gedachten leert beschouwen als je beste vriend, in plaats van je grootste vijand.

Ja, ik wil mindful leven!

Het zit allemaal in je onderbewustzijn!

Wist je dat je hersenen geen onderscheid maken tussen echte gebeurtenissen en gebeurtenissen die je je inbeeldt? De ervaringen die je zult beleven tijdens een geleide meditatie zullen daarom ook als echt ervaren worden!

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat het oefenen in je hoofd een vergelijkbaar effect heeft als het praktiseren in het echte leven. Het mooie van geleide meditatie is dat je veranderingen in je lichaam kunt brengen door alleen je geest te gebruiken. Bijzonder, he?

Eigenlijk kun je je onderbewustzijn vergelijken met een energiecentrale van bruikbare energie, dat zich richt op genezing, zelfverbetering en zelfs met het bereiken van spirituele groei.

Je onderbewustzijn wordt gevoed door geloof en is 24/7 afgestemd op je gedachten, gevoel, houding, stemmingen en woorden. Het onderbewustzijn verwerkt alles, zowel negatief als positieve signalen. Let er dus op dat je onderbewustzijn niet teveel gaat voeden met negatieve gedachten: ‘ik ben moe’, ‘ik heb geen zin meer’ of ‘ik ben niet goed genoeg’. Je hersenen zullen deze gedachten altijd opnemen en opslaan. Het is voor veel mensen een uitdaging om optimistisch te blijven. Het vergt dus veel discipline om negativiteit uit te sluiten en dit is ook niet altijd mogelijk.

Geleide meditatie is een manier om andere gedachten te implementeren in je onderbewustzijn. Door bewust en consequent positieve signalen door te geven, ben je in staat om positieve veranderingen aan te brengen in je leven: ‘ik kan het wel!’ en ‘ik mag er wezen’. Geloof in jezelf en laat dit ook merken aan je hersenen!

 

Wat nou als ik dingen niet goed kan visualiseren?

Deze vraag is waarschijnlijk al snel in je opkomen. Visualiseren kunnen we allemaal. Sommigen zijn natuurlijk beter aangelegd dan anderen. Wees daarom niet bang om een poging (of twee, of drie) te wagen. Net zoals bij veel andere dingen geldt ook bij geleide meditatie: oefening baart kunst! Je zult merken dat je visualisatievaardigheden vanzelf beter worden naarmate je geleide meditatie vaker oefent. Op het internet zijn er verschillende geluidsbestanden beschikbaar die passen bij jouw wensen en niveau.

Het voorbereiden van een geleide meditatie

Eigenlijk is er voor het praktiseren van geleide meditatie geen speciale of beste manier om de sessie voor te bereiden. Het belangrijkste is dat je op een plek bent waar je je op je gemak voelt en je ongestoord kunt mediteren. Kies voor een comfortabele stoel of ga lekker op bed liggen. Meer dan dit is er eigenlijk niet nodig. Ontspan en geniet van de ervaring.

Je kunt op het internet veel geluidsfragmenten vinden die passen bij jouw geleide meditatie. Deze kun je natuurlijk beluisteren via de computer of je telefoon, maar het is beter om een koptelefoon te gebruiken. Hiermee is de verteller en de rustgevende muziek beter hoorbaar en dat zal tijdens je geleide meditatie als prettiger ervaren worden.

Hoe werkt een geleide meditatie?

Tijdens een geleide meditatie wordt je, in je geest, op reis genomen. Je geen ervaring te hebben met mediteren om een geleide meditatie te praktiseren. Het enige dat nodig is is dat je goed luistert naar de verteller en de muziek en openstaat voor de reis die je gaat maken.

Zoals eerder in dit artikel werd beschreven maken je hersenen geen onderscheid tussen echte of ingebeelde gebeurtenissen. Hierdoor wordt je ‘geleide geest’ onderdeel van je onderbewuste geheugen.

Als je meerdere keren een reis hebt gevisualiseerd en deze vaker bent gaan herhalen, beginnen je hersenen nieuwe neurale paden te ontwikkelen. Dit betekent eigenlijk dat het nieuwe idee langzaam wordt ingeprent in het brein. Je kunt het een beetje vergelijken met een onbewandeld bospad: hoe vaker je hier overheen loopt, hoe meer de bladeren zullen verwelken en het pad duidelijker zichtbaar wordt. Ook jouw overtuigingen andere vormen aannemen en veranderen over wat mogelijk is en wat niet.

Voorbeeld: Stel, je vindt het beangstigend om je in druktes te begeven. Tijdens een geleide meditatie kies je ervoor om uit je comfortzone te stappen en laat je je leiden naar een omgeving met veel mensen en prikkels. Je hersenen zullen dit als realiteit ervaren en herschrijft de ‘codering’ in de hersenen om te vertellen dat je niet langer angstig bent voor druktes.  

Zijn de resultaten van geleide meditatie blijvend?

De sleutel voor het aanbrengen van een verandering in je leven is om het steeds opnieuw weer te herhalen en er een gewoonte van te maken. Wanneer je dit lukt, is het zeker mogelijk om de rest van je leven van de resultaten te profiteren.

Weet je nog dat je vroeger als kind altijd je tanden moest poetsen, ook al had je hier geen zin in? Nu poets je je tanden automatisch en voelt het zelfs vervelend als je het tandenpoetsen een keer overslaat. Dit komt omdat deze handeling jaren is herhaald en als kind is ingeprent. Net zoals het tandenpoetsen moet ook een geleide meditatie regelmatig herhaald worden om een nieuw patroon te kunnen vormen.

Voordelen geleide meditatie

De voordelen van geleide meditatie

Geleide meditatie brengt ontzettend veel voordelen met zich mee. Zowel lichamelijk, als geestelijk zul je positieve veranderingen voelen. Alleen al door in een meditatieve staat te zijn wordt je geest rustig en reflecterend. Het ontneemt angstgevoelens, de belangrijkste oorzaak van stress. Ook je hartslag zal vertragen en je bloeddruk zal zijn ‘normale bereik’ aannemen.

Na een geleide meditatie voel je je kalmer, meer zelfverzekerd en in contact met je eigen krachten. Het vreselijke gevoel van kwetsbaarheid en overweldiging zal afnemen en ook psychologisch voel je je sterker.

Kortom: de verhouding tussen lichaam en geest ligt weer op één lijn, wat zorgt voor gemoedsrust en een gevoel van welzijn.

Andere voordelen van geleide meditatie:

  • Verminderde angstgevoelens, gevoel van depressie en negatieve gedachten
  • Verminderde vermoeidheid en uitputting
  • Meer gevoel van zelfvertrouwen, geluk, motivatie en enthousiasme

Hierboven staan slechts enkele van de vele krachtige voordelen benoemd. Geleide meditatie en diepe ontspanning zullen je helpen je hersenen te trainen en van het leven te genieten. Je leert jezelf te accepteren en je krachten terug te nemen.

Verkrijg controle over jezelf en je leven; het is de belangrijkste investering die je in jezelf kunt doen!

 

Online cursus mindfulness oefeningen

Onze tip: Online cursus ‘Mindfulness voor het dagelijks leven’

Ontdek met deze mindfulness oefeningen hoe je in slechts een paar minuten per dag, je gedachten leert beschouwen als je beste vriend, in plaats van je grootste vijand. ‘Mindfulness voor het dagelijks leven’ is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness, meer rust en minder stress willen ervaren.

Tijdelijk afgeprijsd van €188,- naar €47,-
+ gratis extra mini-cursus 'Mindfulness op het werk' !

Sluiten