Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

Wat zijn de gevolgen van slaaptekort?

Een slapeloze nacht kan je de volgende ochtend flink chagrijnig maken, dat weten we allemaal. De gevolgen van slaaptekort kunnen echter wel wat ernstiger zijn dan een paar slaperige ogen en een ochtendhumeur. Vooral als je slaaptekort langer blijft aanhouden of zelfs chronisch is, kan dit ernstige gevolgen hebben voor je lichaam en geest.

Veel mensen beweren dat ze genoeg slaap krijgen, maar uit de resultaten van een groot slaaponderzoek blijkt het tegenovergestelde waar te zijn: bijna 80% van de volwassen deelnemers geeft toe dat ze niet voldoen aan de juiste hoeveelheid slaap en ondervinden de gevolgen van slaaptekort. Een volwassen persoon heeft gemiddeld 7 tot 9 uur slaap nodig per nacht om de volgende dag optimaal te kunnen functioneren.

Bijna 80% van de volwassen deelnemers geeft toe dat ze niet voldoen aan de juiste hoeveelheid slaap en ondervinden de gevolgen van slaaptekort.

De gevolgen van slaaptekort op de korte termijn

Een gebrek aan slaap, zelfs 1.5 uur slaap, kan al impact hebben op je functioneren de volgende dag. Hoewel een slaaptekort na één nacht niet direct merkbaar hoeft te zijn, zal een aanhoudend slaaptekort op korte termijn wel impact hebben op je lichaam en geest.

Hieronder hebben we enkele gevolgen van slaaptekort op een rijtje gezet:

• Je bent minder alert en vergeet sneller dingen
• Je hebt minder zin om deel te nemen aan activiteiten
• De kwaliteit van je leven wordt als minder ervaren
• Je voelt je humeurig, prikkelbaar en sneller gestresst
• Grotere kans op (verkeers)ongelukken

Wat zijn de gevolgen van slaaptekort op je uiterlijk?

Als je last hebt van een chronisch slaaptekort zal dit ook invloed hebben op je uiterlijk. Zo zorgt een gebrek aan slaap er bijvoorbeeld voor dat je sneller rimpels krijgt en veroorzaakt het donkere kringen onder de ogen. Wallen zijn vaak een teken van slaaptekort. Ook staat slaaptekort in verband met een toename van cortisol, een stresshormoon dat zich in ons lichaam bevindt. Deze afname zorgt ervoor dat collageen wordt afgebroken, een eiwit dat ervoor zorgt dat je huid mooi glad blijft.

 

Leermethode: Perfect slapen in 7 stappen!

Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken.

Ja, ik wil perfect slapen!

De gevolgen van slaaptekort op langere termijn

Slaaptekort kan geheugenverlies veroorzaken

Stel je eens voor dat al je herinneringen worden gewist: herinneringen van vroeger, van je familie en je vakanties, zelfs wat je deze ochtend nog hebt gegaan… Alles is weg, omdat je je niks meer voor de geest kan halen.

Dit is best een angstige gedachte, nietwaar? Toch zou je leven er zo uit kunnen komen te zien als je aan chronisch slaaptekort lijdt. Je nachtrust is namelijk super belangrijk voor de cognitieve functies van het brein. Zonder deze functies gaat je vermogen om dingen te herinneren verloren. Het uitvoeren van alledaagse taken en het nemen van beslissingen wordt hierdoor moeilijker.

Uit onderzoek is gebleken dat je REM-slaap helpt om je herinneringen van diezelfde dag ‘vast te leggen’. Nadat deze herinneringen tijdens je slaap zijn vastgelegd, kunnen deze makkelijker worden georganiseerd en in de lange termijn opgeslagen worden in je hoofd. Een goede nachtrust zorgt er dus voor dat je geheugen in topconditie blijft.

Slaapgebrek kan leiden tot gewichtsschommelingen

Niet alleen de stiekeme midnight snacks kunnen voor wat extra centimeters zorgen rondom je taille, ook slaaptekort kan een boosdoener zijn voor je figuur. Gebleken is dat mensen die gemiddeld 6 uur slapen per nacht 27% meer kans hebben op obesitas dan degenen die voldoen aan de aanbevolen hoeveelheid slaapuren. Degenen die gemiddeld maar 5 uur slaap hebben, hebben zelfs 73% meer kans op obesitas!

gevolgen van slaaptekort overgewicht gewichtstoename obesitas diabetes

Bij weinig slaap zit er namelijk minder leptine in je bloed. Leptine is een stofje dat ervoor zorgt dat je je verzadigd voelt. Het gebrek hieraan geeft het gevoel dat je niet goed vol zit. Daarbij wordt er bij slaaptekort vindt er ook een toename van een ander stofje plaats: ghreline. Dit hormoon zorgt er juist voor dat je meer honger krijgt. Slaaptekort zorgt er dus niet alleen voor dat je meer honger hebt, ook moet je meer eten voordat je lichaam het gevoel heeft verzadigd te zijn.

Daarnaast kan slaaptekort ook leiden tot diabetes type 2. Het vermogen van je lichaam om suiker te verwerken neemt namelijk af, terwijl je naar eten blijft hunkeren.

Slaaptekort kan slaapverlamming veroorzaken

Misschien heb je er wel eens van gehoord: slaapverlamming. Ook wel bekend als sleep paralysis. Slaapverlamming wordt door de meeste mensen tenminste één keer in hun leven ervaren. Mensen met slaaptekort hebben echter meer kans op deze angstaanjagende ervaring.

De term slaapverlamming klinkt misschien best eng… en zo ervaren de meeste mensen het ook. Tijdens je REM-slaap schakelt je lichaam alle spieren, op die van je ogen na, uit. Op die manier houdt je lichaam je veilig en voorkomt het dat je je dromen daadwerkelijk gaat uitvoeren. Je lichaam is tijdens een diepe slaap als het ware verlamd.

Tijdens een slaapverlamming worden je hersenen wakker, terwijl je lichaam nog in een staat van verlamming verkeert. Terwijl je geest weer bij bewustzijn komt, heb je op dat moment geen controle over het lichaam. Vaak gaat dit in combinatie met hallucinaties. Dit geeft een gevoel van machteloosheid, angst en paniek en kan ervaren worden als een levende nachtmerrie.

Slaaptekort zorgt voor verzwakking van het immuunsysteem

Onderzoekers hebben aangetoond dat langdurig slaaptekort het immuunsysteem verzwakt. Hierdoor word je bijvoorbeeld sneller ziek wordt. Aan de andere kant is een goed immuunsysteem ook weer belangrijk voor een goede nachtrust. Cellen van dit systeem produceren inflammasomen, een soort eiwit dat ontstekingen tegen gaat.

Een andere stof die deze cellen produceren, interleukine, zorgt ervoor dat slaap wordt opgewekt en je nachtrust verbetert. Wanneer je immuunsysteem zwak is en deze stof dus in mindere mate wordt aangemaakt zal dit gevolgen hebben voor je nachtrust. Je slaap wordt minder en oppervlakkiger.

Hierdoor ontstaat er een vicieuze cirkel waarbij slaaptekort leidt tot een verzwakt immuunsysteem. En een verzwakt immuunsysteem leidt tot niet kunnen slapen. Verbreek deze vicieuze cirkel door je immuunsysteem te versterken. Door tenminste 7 uur per nacht te slapen hoef je de gevolgen van slaaptekort niet te merken.

Verbreek deze vicieuze cirkel door je immuunsysteem te versterken.

Ook je voedingspatroon speelt hierin een belangrijke rol. Kies voor een gezond en gevarieerd menu om je immuunsysteem te boosten.

gezond eten sterk immuunsysteem goede nachtrust gevolgen slaaptekort

Slaaptekort veroorzaakt een hoge bloeddruk

Wist je dat je organen ook belast worden als je lijdt aan slaaptekort? Tijdens het slapen neemt niet alleen je lichaam, maar ook je organen even rust van al het harde werken. Zo kan je hart tijdens het slapen langzamer werken en op die manier even pauze nemen. Door minder dan 6 uur te slapen draait je hart overuren. Je lichaam moet zich hierdoor aanpassen aan de omstandigheden, wat een hogere bloeddruk veroorzaakt. Daarbij vergroot het de kans op een hartaanval, hartfalen of een beroerte.

Een andere oorzaak van een hogere bloeddruk is een verstoring van de hormoonregulatie van je hersenen. Dit kan ook resultaat zijn van (langdurig) slaaptekort. Ook je hersenen zullen extra belast worden bij een gebrek aan slaap. Slaaptekort betekent dat je hersenen minder tijd hebben om (stress)hormonen te reguleren. Bij langdurig slaaptekort kan dit zelfs blijvende gevolgen hebben, waarbij deze hormoonregulatie blijvend verhinderd wordt.

De juiste hoeveelheid slaap per nacht is één van de eenvoudige acties om je hart en hersenen gezond te houden.

Slaaptekort vergroot de kans op depressie

Steeds weer wordt door artsen en onderzoekers bewezen dat er een verband is tussen het gebrek aan slaap en je gemoedstoestand. Het niet kunnen slapen en het lijden aan slaaptekort heeft grote invloed op je geestelijke gezondheid en kan je visie op het leven, je energie, motivatie en stemming erg beïnvloeden.

Voordelen geleide meditatie

Wanneer je even niet lekker in je vel zit zul je misschien niet direct denken dat dit komt door slaaptekort. Maar wist je dat zelfs de kleine beetjes slaaptekort dat je met de tijd opbouwt je plezier al kan verminderen? Het gebrek aan slaap zorgt ervoor dat je minder enthousiast bent en je sneller geprikkeld raakt. Dit kan leiden tot een depressie en voortdurende gevoelens van leegte en verdriet.

Mensen die lijden aan slapeloosheid ervaren gemiddeld meer depressieve en angstige gevoelens dan mensen met een goede nachtrust. Zo hebben zij 10 keer meer kans op een klinische depressie en maar liefst 17 keer meer kans op klinische angst in vergelijking met mensen die de aanbevolen hoeveelheid uren per nacht wel halen.

Lees ook: Slapeloosheid oorzaak van depressie, of juist andersom?

Slaaptekort verlaagt het libido

Wist je dat het zin hebben in seks minder te maken heeft met lust en verlangen, maar vooral te maken heeft met een goede nachtrust? Slaaptekort kan op verschillende manieren van negatieve invloed zijn op je seksuele verlangens. Wanneer je lijdt aan slaaptekort en/of onregelmatig slaapt heeft dit invloed op je testosterongehalte, wat ervoor zorgt dat je zin hebt in seks. Een gebrek aan slaap vermindert het testosteron in je lichaam, waardoor ook je libido lager wordt.

laag libido gevolgen slaaptekort minder zin in seks

Wist je dat het zin hebben in seks minder te maken heeft met lust en verlangen, maar vooral te maken heeft met een goede nachtrust?

Naast een afname van testosteron beïnvloedt slaaptekort ook je gemoedstoestand en energielevel, wat een grote boosdoener is voor je sexdrive. Bij vrouwen zorgt het er ook nog eens voor dat de aanmaak van vaginaal vocht vermindert. Het is dus belangrijk om de aanbevolen 7 tot 9 uur nachtrust te krijgen om je libido gezond en je bloeiend te houden.

Tips om je nachtrust te verbeteren

Heb je ‘s nachts moeite met in slaap vallen en lig je soms uren naar het plafond te staren? Een goede nachtrust ligt helaas niet bij iedereen voor de hand… Gelukkig zijn er een aantal handige én bewezen slaaptips om snel in slaap te vallen. Experts beweren dat deze slaaptips werken om zowel grote als kleine slaapproblemen en andere gevolgen van slaaptekort tegen te gaan. Ga weer ontspannen naar bed en sta de volgende dag weer fris en uitgerust op.

BEKIJK TIPS

Onze tip: Perfect slapen in 7 stappen!

Probeer jij ook al lange tijd beter te slapen en heb je alles al geprobeerd? Lukt het maar niet om succes te boeken? Dan ben je zeker niet de enige. Er bestaat namelijk niet één wondermiddel om slapeloosheid tegen te gaan. De oplossing ligt altijd bij jezelf! 

Slaapdeskundige W. van de Klaauw heeft na het succes van slaapwijzer.net besloten zijn kennis en tips in boekvorm uit te brengen: Perfect slapen in 7 stappen. Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken. 

Met deze methode leer je o.a. hoe je afrekent met angst, spanning en malende gedachten; hoe je de juiste hormonen aanmaakt op het juiste moment; hoe je je biologische klok weer ‘gelijk zet’; hoe je de natuurlijke schommeling van je lichaamstemperatuur herstelt en versterkt; en nog veel meer!

Tijdelijk afgeprijsd van €74,- naar €37,-
+ nog meer slaapverwekkende bonus !

Sluiten