Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

Hoeveel slaap heb je nodig per nacht voor een goede nachtrust?

De vraag ‘hoeveel slaap heb je nodig?’ wordt regelmatig gesteld. De meesten van ons weten dat een goede nachtrust erg belangrijk is voor je lichaam en geest, maar weinigen geven het aanbevolen aantal slaapuren te weinig prioriteit om daadwerkelijk genoeg tijd door te brengen in dromenland. Mensen die aan slaaptekort lijden zijn vaak zelfs al vergeten hoe het voelt om écht uitgerust te zijn.

Wist je dat we ongeveer een derde van ons leven slapend doorbrengen?

Een gebrek aan slaap kan vervelende bijwerkingen hebben die wel wat ernstiger kunnen zijn dan een ochtendhumeur en een paar slaperige ogen. Vooral als het gebrek aan slaap voor langere tijd blijft aanhouden, kan dit ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid. Een goede nachtrust is dus essentieel voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Maar hoeveel slaap heb je nodig precies?

Hoeveel slaap heb je nodig voor een goede nachtrust?

Het is je vast wel eens verteld: zolang je ‘s nachts 8 uur slaapt, hoef je je nergens zorgen over te maken. Maar hoeveel slaap heb je nodig om daadwerkelijk een goede nachtrust te krijgen? Experts onthullen dat er eigenlijk geen “magisch getal” is als het gaat om het ideale aantal uur dat je nodig hebt aan slaap per nacht. Het varieert namelijk van persoon tot persoon.

De hoeveelheid slaap wat je nodig hebt wordt namelijk beïnvloed door je levensstijl en gezondheid, maar ook door je algemene behoefte aan slaap en de slaapschuld die je in de loop van de tijd hebt opgebouwd. Met de slaapschuld wordt het aantal uren bedoeld dat aan slaap verloren is gegaan, bijvoorbeeld door slapeloosheid en/of ziekte. Deze schuld is voor iedereen anders en heeft invloed op de algemene slaapbehoefte per persoon.

Ook verschilt de algemene behoefte aan slaap per levensfase waarin je zit. Zo hebben volwassenen bijvoorbeeld andere slaapbehoeften dan baby’s en tieners. Hieronder vind je een overzicht van de aanbevolen hoeveelheid slaap per nacht per leeftijdscategorie.

Aanbevelingen per leeftijdscategorie: hoeveel slaap heb je nodig?

De individuele slaapbehoefte per persoon kan dus erg verschillend zijn, waardoor het moeilijk vast te stellen is hoeveel slaap je precies nodig hebt per nacht. Een groot slaaponderzoek van de National Sleep Foundation is echter wel geresulteerd in aanbevelingen als het gaat om minimale en maximale hoeveelheden slaapuren per leeftijdscategorie. De resultaten, die als vuistregel gebruikt kunnen worden voor de juiste hoeveelheid slaapuren, van dit onderzoek zijn terug te lezen in het onderstaande overzicht.

Overzicht: hoeveel slaap heb je nodig?

Ouderen (65+ jaar): 7 tot 8 uur
Volwassenen (24 tot 64 jaar): 7 tot 9 uur
Jong-volwassenen (18 tot 23 jaar): 7 tot 8 uur
Tieners (14 tot 17 jaar): 8 tot 10 uur
Schoolgaande kinderen (6 tot 13 jaar): 9 tot 11 uur
Kleuters (3 tot 5 jaar): 10 tot 13 uur
Peuters (1 tot 2 jaar): 11 tot 14 uur
Zuigelingen (4 tot 11 maanden): 12 tot 15 uur
Pasgeborenen (0 tot 3 maanden): 14 tot 17 uur

Toch is het belangrijk om rekening te houden met je eigen persoonlijke behoeften als het aankomt op nachtrust. Dit kun je het beste beoordelingen door te ervaren hoe je je voelt met verschillende hoeveelheden slaap. Een volwassenen wordt bijvoorbeeld aangemoedigd om 7 tot 8 uur te slapen, maar het kan goed zijn om te experimenteren door een uur eerder of later wakker te worden. Op die manier ervaar je welke hoeveelheid het beste aanvoelt en past bij jouw levensstijl en gezondheid.

De gevolgen van slaaptekort

Hoewel slapen nog steeds een mysterieus onderwerp is voor de wetenschap en de precieze invloed van (chronisch) slaaptekort op je lichaam en geest nog verder onderzocht wordt, zijn een aantal gevolgen van slaaptekort niet te ontkennen. Een goede nachtrust is super belangrijk voor je lichamelijke en geestelijke gesteldheid, dat weten we allemaal. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je lekker wakker wordt en je klaar bent voor de dag. Een gebrek aan slaap kan grote gevolgen hebben voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. In dit artikel lees je meer over de gevolgen van slaaptekort en slapeloosheid.

LEES MEER

De oorzaak van slapeloosheid

Niet kunnen slapen heeft eigenlijk altijd een aanleiding. Dit heeft vaak te maken met slechte gewoontes die je hebt aangeleerd, zoals het drinken van teveel cafeïne of het kijken van tv in bed voor het slapengaan. Slapeloosheid kan ook veroorzaakt worden door een complexere aanleiding, zoals een medisch probleem of het ervaren van veel stress. Om je slaapproblemen aan te kunnen pakken, zul je eerst de onderliggende oorzaak moeten herkennen en vinden. In dit artikel lees je alles over slapeloosheid en de onderliggende oorzaken.

LEES MEER

Tips om je nachtrust te verbeteren

Heb je ‘s nachts moeite met in slaap vallen en lig je soms uren naar het plafond te staren? Een goede nachtrust ligt helaas niet bij iedereen voor de hand… Gelukkig zijn er een aantal handige én bewezen slaaptips om snel in slaap te vallen. Experts beweren dat deze slaaptips werken om zowel grote als kleine slaapproblemen tegen te gaan. Ga weer ontspannen naar bed en sta de volgende dag weer fris en uitgerust op.

LEES MEER

Onze tip: Perfect slapen in 7 stappen!

Probeer jij ook al lange tijd beter te slapen en heb je alles al geprobeerd? Lukt het maar niet om succes te boeken? Dan ben je zeker niet de enige. Er bestaat namelijk niet één wondermiddel om slapeloosheid tegen te gaan. De oplossing ligt altijd bij jezelf! 

Slaapdeskundige W. van de Klaauw heeft na het succes van slaapwijzer.net besloten zijn kennis en tips in boekvorm uit te brengen: Perfect slapen in 7 stappen. Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken. 

Met deze methode leer je o.a. hoe je afrekent met angst, spanning en malende gedachten; hoe je de juiste hormonen aanmaakt op het juiste moment; hoe je je biologische klok weer ‘gelijk zet’; hoe je de natuurlijke schommeling van je lichaamstemperatuur herstelt en versterkt; en nog veel meer!

Tijdelijk afgeprijsd van €74,- naar €37,-
+ nog meer slaapverwekkende bonus !

Sluiten