Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

14 mindfulness oefeningen voor innerlijke rust

Mindfulness oefeningen geleide meditatie innerlijke rust

Heb je veel last van stress en ervaar je dit op een regelmatige basis? Dan ben je zeker niet de enige. We ervaren allemaal stress van tijd tot tijd, hoewel het soort stress en de intensiteit hiervan kan variëren van kleine uitdagingen tot enorme crisissituaties. Stress kan een negatieve invloed hebben op je welzijn en gezondheid als deze te intens en niet beheersbaar wordt. Ontstressers en mindfulness oefeningen voor meer innerlijke rust zijn dan ook ontzettend belangrijk om te kunnen ontspannen.

Toch is het niet altijd even makkelijk om manieren te vinden die geschikt zijn om je stress te verminderen en innerlijke rust te vinden. Je bent natuurlijk niet altijd in de gelegenheid om te mediteren of in de stemming voor ademhalingsoefeningen als er veel gedachten door je hoofd ronddwalen. Mindfulness oefeningen zijn wel een hele goede manier om je innerlijke rust en lichamelijke gezondheid weer te herstellen. Bovenstaande methodes zijn erg effectief, maar ook het praktiseren van geleide meditatie of het spelen van een spel zijn effectieve mindfulness oefeningen om stress te verlichten.

Er zijn nog veel meer manieren die je kunnen helpen te ontspannen. Hieronder geven we je 14 tips die bewezen effectief zijn voor meer innerlijke rust en makkelijk toe te passen zijn in verschillende situaties. Probeer deze mindfulness oefeningen gerust eens uit en kijk welke manier je het prettigst vindt en het beste past bij jou en je situatie. Misschien zitten er wel favorieten tussen die je kunt integreren in je dagelijkse routine!

Vind je het lastig om een start te maken met mindfulness, weet je niet zo goed hoe je dit het beste kunt aanpakken of kun je maar geen methode vinden die bij je past? Dan is een online cursus misschien een goede oplossing voor je 🙂

Wist je dat er jaarlijks ongeveer 30.000 mensen worden afgekeurd wegens stress of overspanning?

Voordelen geleide meditatie

14 mindfulness oefeningen voor innerlijke rust

1. Oefen geleide meditatie

Geleide meditatie is de makkelijkste manier om kennis te maken met één van de belangrijkste ontstressers: meditatie. Tijdens een geleide meditatie hoor je muziek en/of geluid met een stem die je begeleidt tijdens de meditatie. Het oefenen van geleide meditatie is een leuke en eenvoudige manier om even pauze te nemen van stress. Geleide meditatie is om verschillende redenen populair gebleven: het kan je lichaam snel kalmeren en tegelijkertijd je geest ontspannen. Het is prettig en eenvoudig te oefenen en is daarmee een relatief snelle weg naar innerlijke rust.

Lees ook: Alles over geleide meditatie.

2. Houd een logboek of dagboek bij (journaling)

Uit onderzoek is bewezen dat het bijhouden van een logboek of dagboek niet alleen stressverlichting, maar ook verschillende gezondheidsvoordelen biedt. Daarom wordt deze methode erg aanbevolen.

Journaling kan op verschillende manieren gebruikt worden. In de meeste gevallen houdt dit het bijhouden van een log- of dagboek in, waarin je gedetailleerde gedachten en gevoelens noteert die betrekking hebben tot stressvolle situaties. Deze techniek werkt niet alleen stressverlichtend, maar stimuleert ook emotionele verwerking en zelfonderzoek.

Journaling werkt het beste als dit consequent wordt gedaan, maar ook als je deze techniek af en toe toepast kunnen dit goede mindfulness oefeningen zijn. Er zijn veel manieren om journaling te oefenen, kies gerust een methode die bij jou past en waar jij je goed bij voelt.

3. Mediteren

Meditatie wordt vaak beschouwd al ‘zweverig’, maar deze oefening is zeer effectief als het gaat om stressvermindering. Daarnaast leer je door te mediteren beter je stress te beheersen en hiermee om te gaan. Meditatie helpt je om te gaan met alsmaar rondcirkelende gedachten en je aandacht te vestigen op het hier en nu.

Er zijn veel verschillende vormen van meditatie en manieren van het uitoefenen van deze mindfulness oefeningen. Naast de bekende lotushouding kun je ook mediteren terwijl je loopt, ligt of zelfs als je aan het afwassen bent. Het is wel belangrijk dat je comfortabel bent. Je moet je volledige aandacht op één ding weten te zetten, bijvoorbeeld je ademhaling. Mediteren zorgt voor meer bewustwording en leert je jouw gedachten in je hoofd te controleren. Je zet je verleden en toekomst even opzij en legt de aandacht op het heden.

Zoek een vorm van meditatie waar jij je goed bij voelt en ga op zoek naar wie jij werkelijk bent en wat jij wilt.

Lees ook: 6 tips voor het creëren van je eigen meditatieruimte!

4. Speel (samen) een spel

Het spelen van een spel kan ook een goede manier zijn om te ontspannen en je geest af te leiden van stress. Ga eens gezellig samen met je vrienden of familie een goed spel spelen. Of ga op zoek naar een online spel wat voor ontspanning zorgt. Hierdoor kun je je gedachten op een andere plek zetten en leidt tot een meer ontspannen toestand en innerlijke rust.

Het is bewezen dat spellen goede mindfulness oefeningen zijn, omdat mensen hier genoeg van kunnen genieten om het op regelmatige basis te spelen. Het is een leuke, gezellige én ontspannende stressverlichter.

5. Train je ademhaling

Ademhalingsoefeningen zijn erg effectief als het gaat om het verminderen van stress en zeer aan te raden om aan je lijstje met mindfulness oefeningen toe te voegen. Ze zijn eenvoudig toe te passen in verschillende situaties. Het trainen van je ademhaling kan altijd en overal en geeft vrijwel direct resultaat. Dit maakt deze oefening erg fijn. De bekendste ademhalingsoefening is de buikademhaling: hierbij haal je diep adem door je neus, houd je deze een aantal tellen in en adem je weer langzaam uit via je mond.

Wanneer je je gespannen voelt of in een stressvolle of angstige situaties bevindt, haal je sneller en korter adem. Het trainen van je ademhaling helpt je om stress los te laten en weer tot rust te komen. Ook verlaagt een ontspannen ademhaling je bloeddruk en heeft het positieve invloed op je nachtrust. Kortom: een erg goede mindfulness oefening dus!

6. Seks

Wist je dat seks ook een fantastische stressverlichter is? Dit is ook weer één van de leukere ontstressers die behoorlijk effectief kan zijn. Seks in een gezonde relatie is goed voor de ademhaling, maar werkt ook ontspannend door de aanrakingen en sociale connectie met een ander. Daarnaast zorgt het hebben van seks voor een stroom endorfine door je lichaam, waardoor je je extra goed voelt. Mindfulness oefeningen kunnen dus ook prima onder de lakens! 😉

7. Leer ontspanningsoefeningen

Er zijn veel verschillende ontspanningsoefeningen die je kunt aanleren. Één van deze oefeningen is progressieve spierontspanning, afgekort naar PMR. Dit is een techniek waarbij je alle spieren in je lichaam, groep voor groep, leert ontspannen. Bij bijna alle handelingen die je uitvoert gebruik je namelijk je spieren. Zelfs met het lezen van dit artikel span je spiergroepen aan.  Dit is natuurlijk niet heel erg, maar je lichaam weet zich na deze inspanning niet altijd te herstellen. Dit zorgt voor een gespannen gevoel. Met ontspanningsoefeningen span je je spiergroepen één voor één aan, waarna je ze weer ontspant. Door dit regelmatig te oefenen leer je je spieren bewust te ontspannen. Je zorgt ervoor dat je je lichamelijk en emotioneel ontspannen voelt als je klaar bent met de oefening. Binnen een paar seconde kun je weer volledige ontspanning bereiken en je innerlijke rust terugvinden.

Online cursus: ‘Mindfulness voor het dagelijks leven’

Ontdek met deze cursus hoe je in slechts een paar minuten per dag, je gedachten leert beschouwen als je beste vriend, in plaats van je grootste vijand.

Ja, ik wil mindful leven!

8. Leer om ‘nee’ te zeggen

Heb je een overvolle agenda en merk je dat de druk je te groot wordt? Gun jezelf dan wat vrije tijd en leer grenzen stellen aan jezelf en anderen, zodat je niet overboekt raakt. Voor velen is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar deze methode verminderd een hele reeks aan extra stressfactoren die je anders wel zou moeten ervaren. Het leren ‘nee’ zeggen creëert ruimte om tot jezelf en tot innerlijke rust te komen.

9. Eet een gebalanceerd dieet

We weten allemaal dat een gevarieerd voedingspatroon positieve invloed heeft op ons lichaam en onze gesteldheid. Ons lichaam heeft verschillende stoffen nodig om zich goed te voelen. Een ongezond voedingspatroon wordt dan ook sterk afgeraden als je last hebt van stress en negatieve gevoelens. Kies daarom voor een gevarieerd en gebalanceerd dieet. Ga op zoek naar gezonde maaltijden en tussendoortjes. je zult zien dat je je hierdoor een stuk lekkerder in je vel zult zitten!

Ook de inname van cafeïne kan bijdragen aan je stressgevoelens, vooral als dit op een later tijdstip ingenomen wordt. Cafeïne kan namelijk invloed hebben op je slaapkwaliteit, waardoor je gevoeliger wordt voor stress. Laat het kopje koffie in de avond eens staan of kies voor een decafé, deze zijn net zo lekker!

10. Maak een wandeling

Mindfulness oefeningen kunnen ook heel simpel zijn: Maak een wandeling! Wandelen is een fantastische ontstresser. Tijdens een wandeling kun je genieten van een andere omgeving, waardoor ook je gemoedstoestand andere vormen kan aannemen. Daarbij benut je tijdens het wandelen verschillende voordelen van lichaamsbeweging. Deze ontstresser kan binnen enkele minuten al z’n vruchten afwerpen. Vind je het niet gezellig om alleen te wandelen of verdrink je tijdens een wandeling nog verder in gedachten? Vraag dan een vriend of vriendin om gezellig mee te gaan. Ook het uitlaten van de hond is een goed idee. Een uitstapje in de zon of door het bos met je huisdier is leuk en daarbij erg stressverlichtend.

11. Zing mee met muziek

Ook het opzetten van muziek heeft het vermogen om je op verschillende manieren te ontlasten van stressgevoelens en je innerlijke rust te vinden. Laat je meeslepen met de muziek en zet je gedachten op andere dingen. Zoek een genre uit die voor jou ontspannend werkt. De één komt tot rust met klassieke muziek, terwijl de ander zijn ei juist kwijt kan in hardere muziekstijlen. Maak verschillende muzieklijsten aan voor verschillende stemmingen: een vrolijke playlist voor wanneer je behoefte hebt aan positieve energie of een rustige lijst voor wanneer je juist gevoelens wilt verwerken. Zo kun je op een plezierige manier je stress eenvoudig verwerken.

Ook het meezingen op de muziek is een goede manier om spanningen van je af te schudden in stressvolle tijden. Ben je niet zo zeker over je zangkunsten? Zing dan gerust onder de douche of in de auto. 😉

12. Omring jezelf met positieve energie

Het voelt soms misschien als een goed idee om jezelf af te sluiten te zijn als je je gestrest voelt, maar niets is minder waar. Het omringen van jezelf met andere mensen waar je je fijn bij voelt neemt niet alleen stressgevoelens weg, ook brengt het veel sociale voordelen met zich mee en brengt het je dichterbij je innerlijke rust en vrede. Ga samen iets leuks doen of voer een leuk gesprek met iemand.

Lachen maakt veel spanning los en heeft een positieve psychologische invloed. Daarbij heeft de fysieke daad van lachen zelfs voordelig voor je gezondheid. Vind naar manieren om meer gelach in je dag te krijgen! 🙂

13. Oefen Yoga

Één van de krachtigste en bekendste mindfulness oefeningen die je kunt inzetten is yoga. En dit is niet zonder reden! Yoga is er in verschillende soorten en maten en kan zowel thuis, als op locatie en in groepsverband beoefend worden. Het beoefenen van yoga omvat ademhalingsoefeningen, meditatie en andere lichte oefeningen die positieve invloed hebben op je lichaam en gesteldheid. Na één sessie ervaar je al de eerste stressvermindering en regelmatige uitoefening zorgt voor meer verlichting bij stress en innerlijke rust.

14. Online cursus ‘Mindfulness voor het dagelijks leven’

Vind je het lastig om een start te maken met mindfulness, weet je niet zo goed hoe je dit het beste kunt aanpakken of kun je maar geen methode vinden die bij je past? Dan is deze online cursus écht een aanrader.

Piekeren over de toekomst of het opnieuw vastleggen van het verleden kan je echt ontlasten op manieren die je misschien niet meteen beseft. Oefen de kunst van ‘in het nu zijn’, of leer een andere eenvoudige meditatietechniek. Met oefening zou je moeten constateren dat je veel meer energie hebt om te besteden aan wat er nu aan de hand is.

Online cursus mindfulness oefeningen

Mindfulness voor het dagelijks leven’ is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness, meer rust en minder stress willen ervaren.

Ja, ik wil mindful leven!

Ben je om wat voor reden niet tevreden over het product? Dan ontvang je je geld gewoon terug. 

Tijdelijk afgeprijsd van €87,- naar €37,-
+ gratis extra mini-cursus 'Mindfulness op het werk' !

Het is heel belangrijk te genieten van de kleine dingen in het leven. Soms vergeten we eigenlijk hoeveel deze momenten betekenen. Met mindfulness zuiver je je geest en leer je focussen op één ding, bijvoorbeeld door meditatie of yoga. Vind je innerlijke rust en leer weer te genieten! In dit artikel vertellen we alles over mindful leven. Volg onze borden voor meer handige tips, bruikbare adviezen en inspirerende verhalen. #Quote #Nederlands #Genieten #Mindfulness
20
Innerlijke rust begint bij jezelf. Een wijze uitspraak als het gaat om mindfulness. Velen van ons zijn op zoek naar een manier om meer rust te brengen in een wereld waarbij chaos, drukte en hectiek de orde van de dag zijn. Innerlijke rust begint bij jezelf en alleen jij kan voor mindfulness zorgen. Maar wat is mindfulness nou eigenlijk en hoe kun je mindful leven? In dit artikel geven we je 14 simpele mindfulness oefeningen voor meer innerlijke rust. #Nederlands #Oefeningen #Tips #Mindfulness
50
Ben jij op zoek naar een ruimte waar je jezelf even helemaal kunt afzonderen en heerlijk tot rust kunt komen? Creëer dan je eigen meditatieruimte in huis! Perfect voor yoga en meditatie oefeningen of om gewoon even te ontsnappen aan de hectiek van het dagelijkse leven. In dit artikel geven we je 6 handige en makkelijke tips om je eigen meditatieruimte te maken. Volg onze borden voor meer handige tips en inspiratie! #Meditatieruimte #Yoga #Meditatie #InnerlijkeRust #Mindfulness
00
Je kent deze quote vast wel: Herinner je gister, droom over morgen en leef vandaag. Het is heel makkelijk om je te laten meeslepen met negatieve gedachten, te piekeren over het verleden en te tobben over de toekomst. Geniet van vandaag en leef in het hier en nu, dan pas leef je écht! Hoe je dit het beste kunt doen? Daar vertellen we je meer over in dit artikel. Volg onze borden voor meer handige tips en inspiratie! #Vandaag #Mindfulness #Geluk #Mindful #Quote #Nederlands
130
Sluiten