Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

Last van niet kunnen slapen? Dit doe je eraan!

Niet kunnen slapen nachtrust slapeloosheid

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk. Je staat uitgerust op en zo haal je veel meer uit je dag. Je voelt je energieker, productiever en je zit daarnaast veel lekkerder in je vel. Er is dan ook niets vervelenders dan niet kunnen slapen. Je herkent het vast wel: het is half drie ‘s nachts en je ligt in bed. Over 4 uurtjes gaat de wekker, maar je blijft maar woelen. Langzaam verandert de hoop om nog wat uurtjes slaap te pakken in frustratie en wanhoop. En net wanneer je lekker ligt te slapen, word je gewekt door je wekker…

Maar liefst 40% van de volwassenen heeft wel eens moeite met in slaap kunnen vallen. Het niet kunnen slapen is een veel voorkomend probleem en is erg vervelend. Het heeft namelijk veel invloed op je energie, humeur en het vermogen om de volgende dag goed te functioneren. Als je slapeloosheid chronisch is, kan dit zelfs ernstige gezondheidsproblemen opleveren.

Maar liefst 40% van de volwassenen heeft wel eens moeite met in slaap kunnen vallen.

Slapeloosheid kan verschillende oorzaken hebben, maar gelukkig is hier ook vaak een oplossing voor! In dit artikel geven we je tips hoe je de onderliggende oorzaken op een simpele wijze kunt aanpakken. Door kleine wijzigingen aan te brengen in je levensstijl, kun je een einde maken aan het niet kunnen slapen.

Lees ook: 20 slaaptips voor snel in slaap vallen!

Wat is slapeloosheid?

Lukt het je maar niet om in slaap te komen, hoe vermoeid je ook bent? Of word je midden in de nacht wakker en kun je, soms urenlang, niet meer in slaap vallen? Dan is de kans heel groot dat dit te maken heeft met slapeloosheid. Als je last hebt van slapeloosheid, lukt het je niet om ‘s nachts in slaap te vallen of in slaap te blijven.

Er wordt altijd gezegd dat een mens gemiddeld 8 uur slaap nodig heeft om fit te blijven, maar deze bewering is niet altijd waar. Ieder mens heeft een andere hoeveelheid slaap nodig; de één kan prima teren op 5 uurtjes slaap per nacht, terwijl een ander tenminste 9 uur slaap nodig heeft om fit te blijven. Slapeloosheid wordt niet bepaald door het aantal uur dat je slaapt, maar vooral door de kwaliteit van je slaap en hoe je je de volgende dag voelt.

Niet kunnen slapen is een veelvoorkomende klacht als het gaat om nachtrust. Hoewel slapeloosheid vaak gezien wordt als slaapstoornis, kan het beter omschreven worden als symptoom van een ander probleem. Door dit probleem te herkennen, wordt het makkelijker om het te verhelpen.

Voordelen geleide meditatie

Slapeloosheid wordt niet bepaald door het aantal uur dat je slaapt, maar vooral door de kwaliteit van je slaap en hoe je je de volgende dag voelt.

Slapeloosheid herkennen

Het niet kunnen slapen kan verschillende oorzaken hebben. Ook verschilt dit per persoon. Toch zijn er symptomen die herkenbaar zijn als het gaat om slapeloosheid:

• Niet kunnen slapen, hoe moe je ook bent
• Last hebben van een lichte slaap en regelmatig‘s nachts wakker worden
• Moeite met in slaap vallen nadat je ‘s nachts wakker bent geworden
• ‘S ochtends erg vroeg wakker
• Weinig energie en motivatie hebben om iets te doen
• Erg vermoeid en slaperig voelen overdag
• Je prikkelbaar voelen en kampen met depressieve gevoelens
• Moeite met focussen en het onthouden van dingen
• Moeite met functioneren op de werkvloer of op school

De oorzaak van slapeloosheid

Slapeloosheid heeft eigenlijk altijd een aanleiding. Dit kan te maken hebben met slechte gewoontes die je hebt aangeleerd, bijvoorbeeld het drinken van teveel cafeïne. Het kan ook gaan om een complexere kwestie, zoals een medisch probleem, een depressie of het ervaren van veel stress. Om het probleem van je slapeloosheid te kunnen aanpakken, zul je eerst de onderliggende oorzaak moeten vinden en herkennen

Leermethode: Perfect slapen in 7 stappen!

Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken.

Ja, ik wil perfect slapen!

Vermijd de vicieuze cirkel

Hoewel fysieke en mentale problemen, zoals een medische aandoening, de oorzaak kunnen zijn van het niet kunnen slapen, is dit in de meeste gevallen niet de grootste boosdoener. Slapeloosheid sluipt er vaak langzaam in als gevolg van (slechte) dagelijkse gewoontes. Zelfs de dingen die je juist doet om beter te kunnen slapen, zoals het slikken van slaappillen of het drinken van een glas wijn voor het slapengaan, kunnen het probleem versterken.

Slapeloosheid sluipt er vaak langzaam in als gevolg van (slechte) dagelijkse gewoontes.

Slechte gewoontes dragen niet alleen bij aan het niet kunnen slapen, ook maakt een slechte nachtrust het erg moeilijk om deze slechte gewoontes weer te veranderen. Je belandt als het ware in een vicieuze cirkel waarbij het steeds moeilijker wordt om je slaap te herstellen. Probeer deze cirkel daarom zo snel mogelijk te doorbreken!

Sommige (slechte) gewoontes zijn erg logisch, terwijl andere gewoontes onbewust aangeleerd zijn. Herken jij je in de onderstaande gewoontes? Probeer deze dan eens te veranderen.

• Teveel drinken van cafeïne
• Roken voor het slapengaan
• Alcohol drinken voor het slapengaan
• Slikken van slaappillen
• Op je telefoon of tv kijken voor het slapengaan
• Te hoge temperatuur in de slaapkamer
• Onregelmatig slaapritme
• Het doen van dutjes
• Het eten van suikerhoudend voedsel
• Het eten van (zware) maaltijden voor het slapengaan
• Te weinig lichaamsbeweging
• Sporten voor het slapengaan

Het niet kunnen slapen is gelukkig in de meeste gevallen makkelijk zelf te verhelpen met het toepassen van kleine veranderingen in je dagelijkse leven. Dit is vaak al voldoende voor een betere nachtrust. Het kan soms een paar dagen duren voordat je lichaam gewend raakt aan deze veranderingen, maar je zult merken dat het al snel z’n vruchten zal afwerpen!

Lees ook: 20 slaaptips voor snel in slaap vallen!

Het niet kunnen slapen is gelukkig in de meeste gevallen makkelijk zelf te verhelpen met het toepassen van kleine veranderingen in je dagelijkse leven.

Psychologische en medische oorzaken

In veel gevallen houdt slapeloosheid slechts een paar dagen aan. De oorzaak hiervan hoeft niet altijd alleen bij (slechte) gewoontes te liggen. Het kan ook een geestelijke of lichamelijke aanleiding hebben. Soms is de reden van het niet kunnen slapen vrij duidelijk: je bent gestrest vanwege een komend belangrijk moment, je verwerkt een moeilijke periode zoals een relatiebreuk, je kampt met een depressie, je hebt last van een jetlag, etc.
In andere gevallen is de slapeloosheid veel hardnekkiger en blijft deze voor een langere periode aanhouden. In dat geval wordt er al snel gesproken van een chronische slapeloosheid. Chronische slapeloosheid gaat vaak samen met een onderliggend geestelijk of lichamelijk probleem.

Als je last hebt van blijvende slapeloosheid heeft dit meestal te maken met emotionele problematiek. Stress, angst en  depressie zijn een veel voorkomende oorzaak. Ook het kampen met een trauma en gevoelens van woede en verdriet zijn boosdoeners voor je nachtrust. Wanneer je struggelt met deze gevoelens, is het aan te raden hulp te zoeken bij een specialist op dat gebied. Ook het oefenen van mindfulness kan een goede stressverlichter zijn!

Mindfulness oefeningen yoga

Ook het hebben van een medische aandoening of een ziekte kan bijdragen aan het niet kunnen slapen. Aandoeningen zoals astma en allergieën kunnen je nachtrust negatief beïnvloeden. Evenals ziektes zoals Parkinson, nierziekte en kanker. Daarnaast is chronische pijn ook een vaak voorkomende aanleiding voor chronische slapeloosheid.

Slik je (op regelmatige basis) medicijnen? Neem dan eens de bijsluiter door. Veel medicijnen kunnen namelijk je nachtrust verstoren. Ook medicijnen die je juist slikt tegen slapeloosheid kunnen het averechtse effect hebben. Medicatie tegen ADHD of een hoge bloeddruk, antidepressiva, de anticonceptiepil en afslankpillen kunnen een negatieve invloed hebben op je nachtrust. Geneesmiddelen die alcohol en nicotine bevatten kun je ook beter vermijden als je moeite hebt met in slaap komen.

Slapeloosheid kan ook versterkt worden door andere onderliggende slaapproblemen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld slaapapneu, het rusteloze benen syndroom en circadiane ritmestoornissen, die vaak veroorzaakt wordt door een onregelmatig waak- en slaapritme.

Onze tip: Perfect slapen in 7 stappen!

Probeer jij ook al lange tijd beter te slapen en heb je alles al geprobeerd? Lukt het maar niet om succes te boeken? Dan ben je zeker niet de enige. Er bestaat namelijk niet één wondermiddel om slapeloosheid tegen te gaan. De oplossing ligt altijd bij jezelf! 

Slaapdeskundige W. van de Klaauw heeft na het succes van slaapwijzer.net besloten zijn kennis en tips in boekvorm uit te brengen: Perfect slapen in 7 stappen. Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken. 

Met deze methode leer je o.a. hoe je afrekent met angst, spanning en malende gedachten; hoe je de juiste hormonen aanmaakt op het juiste moment; hoe je je biologische klok weer ‘gelijk zet’; hoe je de natuurlijke schommeling van je lichaamstemperatuur herstelt en versterkt; en nog veel meer!

Tijdelijk afgeprijsd van €74,- naar €37,-
+ nog meer slaapverwekkende bonus !

Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem en het overmatig denken is hier een belangrijke oorzaak van. Maar wist je dat je door kleine wijzigingen aan te brengen in je levensstijl, je een goede nachtrust al kunt stimuleren. In dit artikel geven we je tips hoe je de onderliggende oorzaken van slapeloosheid op een simpele wijze kunt aanpakken! Volg onze borden voor meer handige tips, interessante verhalen en bruikbare adviezen! #Quotes #Slapeloosheid #GoodLifeGuru
20
We streven er allemaal naar om goed te slapen, zodat we ons de volgende dag fit en productief te voelen. Maar een goede nachtrust ligt niet bij iedereen voor de hand... Gelukkig zijn er een aantal handige én bewezen tips om snel in slaap te vallen. Zeg gedag tegen slapeloosheid met deze 20 slaaptips en oefeningen! 🙂 Maak goed slapen weer vanzelfsprekend. Volg onze borden voor meer handige tips, bruikbare adviezen en inspirerende verhalen. #Nachtrust #Wakker #Dromen #Quote #Nederlands
140
Vraag jij je weleens af waarom je je altijd zo moe voelt? Een groot deel van de oorzaken van vermoeidheid kun je vaak zelf achterhalen door je voeding en levensstijl eens onder de loep te nemen. Vermoeidheid sluipt er namelijk regelmatig - onbewust - in door (slechte) gewoontes en verkeerde voeding. Vaak kan dit eenvoudig worden behandeld door (kleine) wijzigingen in je levensstijl toe te passen. In dit artikel lees je alles over de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid.
10
Voel je je vaak moe, kun je je moeilijk motiveren en duik je het liefst je bed weer in? Als je vermoeid voelt heeft dat vaak gevolgen voor je gemoedstoestand en prestaties. De oorzaak van je vermoeidheid kan eenvoudig op te lossen zijn, maar kan ook een complexere aanleiding hebben, zoals een depressie. Herken de oorzaak van jouw vermoeidheid en pak deze bij de wortel aan. In dit artikel vertellen we alles over de meest voorkomende oorzaken. Lees je mee? Volg onze borden voor meer handige tips!
110
Sluiten