Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

Slapeloosheid oorzaak van depressie, of juist andersom?

We staan er misschien helemaal niet zo bij stil, maar elk aspect van je leven wordt beïnvloed door je nachtrust: van je gezondheid, gemoedstoestand en uiterlijk tot het succes in je relaties en op de werkvloer. Je nachtrust – of het gebrek hieraan – beïnvloedt daarnaast ook de systemen van je hersenen, wat eigenlijk nog veel belangrijker is. In de gehaaste en bezorgde wereld van tegenwoordig, waarin zoveel mogelijk gedaan moet worden, is het gebrek aan slaap eerder een norm geworden dan een uitzondering. Het is dan ook niet zo gek dat veel mensen tegenwoordig worstelen met stress en negatieve gevoelens. Slecht slapen is namelijk één van de meest voorkomende symptomen én oorzaak van depressie.

Slaapproblemen dragen bij aan het ontwikkelen van een depressie en zorgt ervoor dat deze negatieve gevoelens worden blijven doorgezet. Een depressie kan vervolgens op zijn beurt weer leiden tot slaapstoornissen, waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. Probeer deze vicieuze cirkel op tijd te doorbreken, bijvoorbeeld met behulp van deze 20 slaaptips!

Wist je dat ongeveer 75% van de mensen die lijden aan een depressie moeite hebben met in slaap vallen en slapeloosheid ervaren? De meest voorkomende symptomen bij depressieve mensen zijn het niet in slaap kunnen vallen, wakker blijven in de nacht, vroeg wakker worden in de ochtend en te lang slapen. Een verstoorde nachtrust heeft veel invloed op de kwaliteit van iemands leven en kan om deze reden een belangrijke oorzaak van depressie vormen. Mensen die lijden aan slapeloosheid hebben 4 keer zoveel kans op een depressie als degenen die wel de aanbevolen hoeveelheid nachtrust halen.

Wist je dat ongeveer 75% van de mensen die lijden aan een depressie moeite hebben met in slaap vallen en slapeloosheid ervaren?

Hoeveel slaap heb je eigenlijk nodig?

Het is je vast al eens verteld: zolang je de 8 uur slaap weet te pakken, hoef je je nergens zorgen over te maken. Voor een volwassen persoon wordt er inderdaad aangeraden om tussen de 7 en 8 uur te slapen ‘s nachts, maar dit varieert van persoon tot persoon. Een goede nachtrust wordt namelijk niet bepaald door de werkelijke hoeveelheid uren die je elke nacht slaap, maar wordt ook voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van je slaap, je levensstijl en gezondheid. Ook verschilt de algemene behoefte aan slaap per levensfase waarin je zit.

Lees ook: Hoeveel slaap heb je nodig voor een goede nachtrust?

Je slaapcyclus en depressie

Tijdens het slapen fietst je brein door verschillende stadia van slaap door. Deze stadia bepalen de kwaliteit van je nachtrust. Na de eerste fase, die gevormd wordt door de eerste vijf tot tien minuten van je slaap, dommel je weg naar een dieper stadium, fase twee. Tijdens deze fases zijn de elektrische activiteiten in je hersenen nog erg actief. Deze activiteiten nemen af in het daaropvolgende uur, tijdens fase drie en vier. Dit zijn de stadia in je slaap waarin je echt tot rust komt en wordt om deze reden ook wel langzame slaap genoemd.

Nadat je deze vier stadia hebt doorlopen volgt de REM-slaap en nemen de activiteiten in je hersenen weer toe. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die lijden aan een depressie tijdens hun slaap minder lang in REM-slaap doorbrengen en hierdoor minder diep slapen. Dit heeft als gevolg dat je nachtrust minder rustgevend is.

Niet kunnen slapen nachtrust slapeloosheid

De totale duur van je slaapcyclus is ongeveer 1.5 uur. Tijdens je slaap doorloopt je brein de verschillende stadia en speelt deze opeenvolgend af, tot het moment dat je wakker wordt. De kwaliteit van je slaap zal het beste zijn als je de hele cyclus doorloopt en aan één stuk door slaapt. Het wakker worden tijdens de stadia kan het herstel van je hersenen hinderen en de kwaliteit van je nachtrust verminderen. Het kan dus best zijn dat je voldoende uren hebt geslapen, maar je je nog steeds niet uitgerust voelt.

Wel is het houden van een zogenoemde powernap een goede manier om binnen een korte periode van slaap met meer energie wakker te worden. Met een powernap doorloop je de eerste fase en wordt je vervolgens weer wakker. Interessant is dat je je nu meer uitgerust zult voelen dan wanneer je uit een andere fase ontwaakt. Er zijn wekkers en apps die je hersengolven kunnen controleren en je zullen wekken nadat je fase 1 hebt doorlopen.

Leermethode: Perfect slapen in 7 stappen!

Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken.

Ja, ik wil perfect slapen!

De kip of het ei

Het is zeker te zeggen dat slapeloosheid en depressie vaak hand in hand gaan. Mensen die lijden aan een depressie hebben in veel gevallen moeite met in slaap vallen en in slaap blijven. Maar het lastige is dat een gebrek aan slaap ook de oorzaak van depressie en negatieve gevoelens kan zijn. Het is moeilijk te zeggen wat het eerst kwam: slapeloosheid of depressie?

Vroeger werd slapeloosheid vooral beschouwd als bijwerking van een depressie. Als je lijdt aan een depressie zou dit je slaap door de war schoppen. Je valt moeilijk in slaap, bent ‘s nachts veel wakker en je slaapt onregelmatig. Dit klinkt heel logisch, toch? Want als je door een moeilijke periode heen gaat kunnen deze gevoelens je ‘s nachts lang wakker houden natuurlijk. Het blijkt ook dat mensen die slapeloosheid ervaren inderdaad angstige en negatieve gevoelens ervaren.

Slapeloosheid oorzaak van depressie

Maar kan het niet zo zijn dat slapeloosheid juist de oorzaak van depressie is? In de laatste 10 jaar is steeds vaker naar voren gekomen dat een slechte nachtrust vaak vóór een depressie plaatsvindt en juist de oorzaak van depressie vormt. Hiermee wordt het idee dat slaapproblemen veroorzaakt worden door een depressie van tafel geveegd.

Ook dit klinkt zo gek nog niet eigenlijk. Je nachtrust bepaalt namelijk in een grote mate hoe jij je de volgende dag voelt. Ons vermogen om emoties te reguleren wordt verminderd na een slechte nacht slaap. Een slechte nachtrust kan er dus voor zorgen dat je minder lekker in je vel zit en de volgende dag minder goed functioneert. Vooral als je slaaptekort langer blijft aanhouden of zelfs chronisch is, kan dit ernstige gevolgen hebben voor je lichaam en geest.

Lees ook: Wat zijn de gevolgen van slaaptekort?

Waarom is slapeloosheid oorzaak van depressie?

Dat een slechte nachtrust oorzaak van depressie is kan verschillende redenen hebben. Zoals hierboven al geschreven is ben je minder in staat om je emoties te reguleren na een slechte nacht slaap. Dit beïnvloedt natuurlijk je gedrag en motivatie gedurende de dag. Je voelt je minder uitgerust en hebt minder zin om deel te nemen aan activiteiten. Niet alleen zit je minder lekker in je vel, ook bestaat er een grotere kans dat je vaker thuis blijft en je je isoleert van de buitenwereld. Dit kan leiden tot eenzaamheid en negatieve gevoelens, wat op zijn beurt weer aanleiding is voor een mogelijke depressie.

 

Ook zijn er aanwijzingen dat slaap en depressie met elkaar verbonden zijn als je kijkt naar de hersenactiviteit. Een gerelateerde studie richtte zich op een gebied in de hersenen dat de amygdala wordt genoemd. Dit is een amandelvormig onderdeel in de hersenen dat een belangrijke rol heeft met betrekking tot onze emoties en angsten. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die lijden aan slaaptekort een grotere amygdala hedden en hierdoor gevoeliger zijn voor negatieve gevoelens dan mensen die wel goed slapen. Ook blijkt dat andere delen van de hersenen, die gekoppeld zijn aan de amygdala, zwakker worden bij een gebrek aan slaap. Hieruit kan geconcludeerd worden dat mensen die lijden aan slaaptekort minder in staat zijn om hun emoties onder controle te houden. De resultaten uit deze studie tonen aan dat slaapproblemen daadwerkelijk een oorzaak van depressie kunnen zijn.

Hieraan herken je een slaaptekort

Het meest voor de hand liggende symptoom van slaaptekort is natuurlijk het vermoeid voelen overdag. Daarnaast zijn er nog veel andere symptomen waaraan je een slaaptekort kunt herkennen:

• Regelmatig gapen
• Vermoeidheid
• Prikkelbaarheid
• 
Stemmingswisselingen
• 
Depressieve gevoelens
• 
Vergeetachtigheid
• 
Klunzigheid
• 
Moeite met nieuwe dingen te leren
• 
Gebrek aan motivatie
Een laag
 libido
• 
Meer eetlust

Slapeloosheid in de genen

Het kan ook zijn dat je slapeloosheid doorgegeven wordt binnen je familie. Een slechte nachtrust en slapeloosheid maken tot op zekere hoogte deel uit van hetzelfde genetische cluster. Dit houdt in dat het mogelijk is om genen te erven die je gevoelig maakt voor slapeloosheid, waardoor je kwetsbaarder wordt voor een depressie.

Wat kun je eraan doen?

Je zou het vast al kunnen raden, maar de beste oplossing om een depressie te voorkomen of te behandelen is door je nachtrust te verbeteren. Er zijn verschillende bewezen en effectieve tips die je kunnen helpen om sneller in slaap te vallen en beter te slapen. Het kan zijn dat deze tips al voldoende voor je kunnen betekenen om beter te slapen en hiermee de oorzaak van depressie de kop in te drukken.

Sommigen hebben echter meer moeite met het verbeteren van hun nachtrust. In dat geval kun je extra ondersteuning en begeleiding zoeken, bijvoorbeeld bij een specialist of met een training. Met de leermethode ‘Beter slapen in 7 stappen’ leer je beter te slapen door de onderliggende oorzaken van je slapeloosheid aan te herkennen en deze op een juiste manier aan te pakken.

Vaak wordt bij de behandeling van een depressie vergeten aandacht te besteden aan de slaapproblemen. Als de slaapproblemen niet worden verholpen nadat de andere symptomen van een depressie verbetert, is het risico op een terugval vele malen groter.

Meer tips om je slaapcyclus te verbeteren

• Vermijd middagdutjes, zelfs als je heel erg moe bentHierdoor val je ‘s avonds nog moeilijker in slaap
Sta iedere ochtend rond dezelfde tijd op, ook al heb je slecht geslapen

• Een onregelmatig slaapritme verward je biologische klok
Zorg dat je ontspannen in bed kruipt

• Los je problemen op een ander moment van de dag op
Ga naar bed op het moment dat je normaal gesproken in slaap valt

• Vervroeg dit moment steeds met een kwartier, tot je de gewenste hoeveelheid slaap hebt
Als je niet kunt slapen, sta dan op en ga in een andere ruimte zitten

• Drink bijvoorbeeld een glas warme melk of kalmerende kruidenthee
Vermijd het drinken van koffie, thee en cola in de avond. (Deze dranken bevatten cafeïne en kunnen je wakker houden)

• Vermijd grote maaltijden en het drinken van alcohol in de avond
Ook dit zal je wakker houden en je nachtrust verstoren

• Vervang slaapmiddelen met natuurlijke alternatieven
Medicatie helpt je in slaap te vallen, maar laat je vermoeid wakker worden

• Zorg voor een aangename temperatuur in de slaapkamer
Een te warme omgeving weerhoudt je van een diepe slaap

Lees ook: 20 slaaptips voor een snel in slaap vallen!

Leermethode: Perfect slapen in 7 stappen!

Probeer jij ook al lange tijd beter te slapen en heb je alles al geprobeerd? Lukt het maar niet om succes te boeken? Dan ben je zeker niet de enige. Er bestaat namelijk niet één wondermiddel om slapeloosheid tegen te gaan. De oplossing ligt altijd bij jezelf! 

Slaapdeskundige W. van de Klaauw heeft na het succes van slaapwijzer.net besloten zijn kennis en tips in boekvorm uit te brengen: Perfect slapen in 7 stappen. Met deze 7-stappen methode leer je slaapproblemen echt op te lossen door de echte oorzaken bij de wortel aan te pakken en goed slapen weer vanzelfsprekend te maken. 

Met deze methode leer je o.a. hoe je afrekent met angst, spanning en malende gedachten; de juiste hormonen aanmaakt op het juiste moment; je biologische klok weer ‘gelijk zet’; de natuurlijke schommeling van je lichaamstemperatuur herstelt en versterkt; en nog veel meer!

Tijdelijk afgeprijsd van €74,- naar €37,-
+ nog meer slaapverwekkende bonus !

Sluiten