Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

6 tips voor het creëren van je eigen meditatieruimte!

Afbeelding ter inspiratie van een eigen meditatieruimte

Veel mensen zouden hun levensstijl kunnen omschrijven als druk en stressvol en dat kan natuurlijk van negatieve invloed zijn op je gezondheid en je welzijn. Het is dan ook niet gek dat steeds meer mensen op zoek gaan naar een manier om orde te scheppen in de chaos van het dagelijkse leven. Oefeningen als yoga en meditatie zijn nog nooit zo populair geweest als vandaag de dag. Meditatie werkt het beste als dit elke dag beoefend kan worden, maar hoe beoefen je dit consistent in een omgeving waar zoveel prikkels op de loer liggen? Juist, door je eigen meditatieruimte te creëren!

Zou het niet geweldig zijn om een speciale ruimte te hebben waar je even helemaal tot rust kunt komen? Een ruimte die gewijd is aan vrede, rust en je emotionele welzijn en waar je je ongestoord kunt concentreren op jezelf en het hier en nu. In je eigen meditatieruimte kun je even ontsnappen aan de drukte van het dagelijkse leven en ongestoord deelnemen aan yoga, mindfulness oefeningen en (geleide) meditatie. We zouden het iedereen aanraden!

Je eigen meditatieruimte inrichten

Je eigen meditatieruimte richt je in zoals je zelf het fijnst vindt, dat is het belangrijkste. Er zijn geen specifieke regels voor het creëren van een eigen meditatieruimte. Volg hierbij vooral je instinct en kies voor persoonlijke elementen die je een rustgevend gevoel geven. Creëer een ruimte die het best bij je persoonlijke behoeften past en het meeste uit je meditatiesessies laat halen.

Richtlijnen voor het creëren van je meditatieruimte

Wel zijn er een aantal richtlijnen die je op weg kunnen helpen bij het creëren van een ruimte waarin je je helemaal zen kunt voelen. Hier vertellen we je graag meer over. Lees je mee?

1. Kies een feel-good ruimte

Het is belangrijk om een ruimte te vinden in je huis waar je je fijn voelt en die je positieve energie geeft. Een ruimte die stil is en waar weinig afleiding mogelijk is, zoals mensen die binnenkomen, is erg geschikt als eigen meditatieruimte. Kijk ook goed naar de verlichting in de kamer: natuurlijk licht kan je humeur meteen een boost geven. Ook het uitzicht op een tuin of landschap (misschien zelfs de zonsopgang en -ondergang 😉 ), kunnen extra voordelen bieden voor uw meditatiesessies.

2. Houd de ruimte schoon en simplistisch

Wanneer je probeert te ontspannen wil je dat natuurlijk in een schone en overzichtelijke ruimte doen. Houd het aantal meubels en freubels die in de ruimte aanwezig zijn zo beperkt mogelijk, zodat deze niet voor afleiding kunnen zorgen. Probeer vooral objecten die in verband staan met je werk, zoals een bureau, papieren en rekeningen, zoveel mogelijk te vermijden. Dit zorgt alleen maar voor stressvolle gedachten en daar willen we natuurlijk juist vanaf.

Overweeg zelfs om je eigen meditatieruimte eerst helemaal leeg te maken, voordat je deze inricht. Daarna kun je de ruimte invullen met de elementen die je rust geven, zoals een kleine tafel, een fijne stoel, een yogamat en wat plantjes.

3. Breng de natuur naar binnen

Natuurlijke elementen zijn genezend en zorgen voor ontspanning. Met meditatie gaat het erom dat je je geest en lichaam met de natuur verbindt. Het zou dus perfect zijn om buiten te mediteren in een natuurlijke omgeving, maar dit is niet altijd mogelijk. Breng daarom de natuur naar binnen en voeg natuurlijke elementen toe aan je eigen meditatieruimte. Dit kunnen bijvoorbeeld kamerplanten of een simpele vaas met bloemen, maar denk ook aan decoratie, zoals potjes gevuld met (zee)zand en schelpen of een kleine fontein.

5. Speel rustgevende muziek af

Het is zeker geen must, maar het afspelen van meditatieve muziek kan voor veel mensen erg ontspannen werken als het gaat om meditatie. Vooral voor mensen die in drukke en stedelijke gebieden wonen kan dit een erg waardevolle toevoeging zijn. Meditatieve muziek kan, zelfs als je deze zacht afspeelt, een hoop afleidende geluiden binnens- of buitenshuis overstemmen.

Als het afspelen van muziek in je eigen meditatieruimte je aanspreekt, kies dan het liefst voor muziek zonder teksten. Het is bewezen dat muziek met songteksten afleidend zijn, vooral tijdens het mediteren.

4. Maak gebruik van aromatherapie

Ook zou je kunnen denken aan aromatherapie te gebruiken bij het creëren van je eigen meditatieruimte. Het gebruik van plantaardige en etherische oliën kan erg kalmerend zijn voor je ziel, lichaam en geest. Vul je ruimte met een subtiele aroma van kamille, lavendel of pepermunt.

Je kunt ook kiezen voor het branden van kaarsen die gemaakt zijn van natuurlijke ingrediënten, zoals soja of bijenwas. Deze kunnen tijdens het mediteren veel aroma-therapeutische voordelen bieden.

Aromatherapie helpt niet alleen te ontspannen, ook helpt het het immuunsysteem te stimuleren terwijl je spieren worden belast en je stress wordt verminderd.

6. En tot slot: Maak je meditatieruimte helemaal eigen

Wanneer je je eigen meditatieruimte inricht is het fijn om een aantal serene en persoonlijke details toe te voegen. Items zoals kristallen en edelstenen, kralen, een boeddhabeeld en andere kunstwerken zijn geweldige elementen en kunnen echt zorgen voor de finishing touch voor je eigen meditatieruimte!

 

Onze tip: Online cursus 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'

Ontdek met deze mindfulness oefeningen hoe je in slechts een paar minuten per dag, je gedachten leert beschouwen als je beste vriend, in plaats van je grootste vijand. ‘Mindfulness voor het dagelijks leven’ is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness, meer rust en minder stress willen ervaren.

Tijdelijk afgeprijsd van €188,- naar €47,-
+ gratis extra mini-cursus 'Mindfulness op het werk' !

Sluiten