Jouw online lifestyle guru op gebied van lichaam, gezondheid en geest.

Wat is mindfulness?

Je hebt er misschien vast al eens van gehoord: Mindfulness. Het lijkt een nieuwe trend te worden in de huidige maatschappij. Maar wat is mindfulness nou precies? De abstracte betekenis van mindfulness is het zuiveren van je geest en het leren focussen op één ding. Op deze pagina lees je alles over mindfulness en geven we antwoord op de vraag: wat is mindfulness en wat doet het?

Wat is mindfulness?

Met mindfulness, ook wel aandachtsmeditatie genoemd, wordt gesuggereerd dat je geest de volledige aandacht legt op wat je aan het doen bent en wat er om je heen gebeurt. Door mindfulness te beoefenen, ben je in staat om je volledig bewust te worden waar je staat en wat je doet, zonder dat je je laat meeslepen door andere factoren van buitenaf. Dit klinkt best simpel, toch? Toch lukt het ons niet altijd om hier de volledige focus op te leggen. Onze geest heeft namelijk vaak de neiging om af te dwalen. Het is heel makkelijk om je te laten meeslepen door obsessieve gedachten en te piekeren over gebeurtenissen in het verleden of te tobben over de toekomst. Dit kan je angstig maken en de nodige stress opleveren.

Hoe ver we ook afdrijven met onze gedachten, met mindfulness leer je jezelf weer terug te brengen naar je innerlijke rust en balans te vinden tussen lichaam en geest. Mindfulness is aangeboren. Dat betekent dat iedereen beschikt over deze kwaliteit. Dus ook jij! Bij de één komt deze kwaliteit al van nature, de ander zal er wat meer aandacht aan moeten besteden. Door te oefenen kun je mindfulness heel makkelijk ontwikkelen, waardoor je er steeds beter in wordt. Hiervoor zijn er verschillende technieken bewezen, waarvan meditatie één van de bekendste is. Hierover gaan we je meer vertellen.

Mindfulness technieken

Er zijn veel verschillende technieken die goed zijn voor mindfulness. Deze technieken kunnen in verschillende situaties toegepast worden en zijn er in vele vormen en maten: je kunt ze zittend doen, lopend, staand of tijdens een bezigheid. ( Ook liggend is natuurlijk een mogelijkheid, maar dit leidt in vaak tot in slaap vallen.. 😉 )

Mindfulness technieken draaien vooral om het nemen van korte pauzes in je leven. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te sporten of met yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen. Ook simpele dingen als wandelen en muziek luisteren kunnen al erg effectief zijn om je innerlijke balans te herstellen. Er zijn veel mindfulness oefeningen die je kunt uitproberen, maar ook het volgen van een mindfulness cursus is erg effectief. Probeer het uit en ervaar wat voor jou het beste werkt!

Gewoon doen!

De truc van meditatie is om de oefening gewoon te doen. Je moet niet teveel te focussen op de voordelen van de techniek. Het beoefenen van mindfulness en andere vormen van meditatie brengt je juist in de gelegenheid om je oordelen los te laten en je natuurlijke nieuwsgierigheid te volgen. Door de focus te leggen op de oefening ben je in staat om je geest te observeren en hiermee bewustwording te stimuleren. Je stress zal voelbaar afnemen naarmate je meer zelfbewust wordt. Ook heeft dit een positief effect op je prestaties en verkrijg je meer inzicht over je eigen geest. Richt je aandacht op jezelf, maar ook op anderen.

Lees ook: 14 mindfulness oefeningen voor meer innerlijke rust.

Online cursus: ‘Mindfulness voor het dagelijks leven’

Ontdek met deze cursus hoe je in slechts een paar minuten per dag, je gedachten leert beschouwen als je beste vriend, in plaats van je grootste vijand.

Ja, ik wil mindful leven!

De voordelen van mindfulness

We hebben nu antwoord gegeven op de vraag ‘wat is mindfulness?’, maar van welke voordelen profiteer je nou eigenlijk als mindful beoefenaar? Naast het verbeteren van je vermogen om te gaan met alledaagse struggles, zijn er nog vele andere voordelen op te noemen. Dit kan al door enkel een paar minuten per dag te zwijgen en je ogen te sluiten!

Door mindfulness of een andere vorm van meditatie te beoefenen, wek je ontspanning op. Hier kun je verschillende voordelen van plukken. We hebben er een aantal voor je op een rij gezet:

• Toename van hersenfuncties
• Verbeteren van je immuunsysteem
• Verlagen van je bloeddruk en hartslag
• Toename van bewustzijn
• Betere focus en concentratie
• Meer creativiteit
• Meer helderheid in denken en waarnemen
• Minder last van stress en angst
• Betere nachtrust
• Lekkerder in je vel zitten

Mindfulness vermindert stress en angstgevoelens

Mindfulness wordt het meest toegepast om stress- en angstgevoelens de kop in te drukken. Uit onderzoek is gebleken dat mindfulness leert om je te confronteren met deze gevoelens. Door je negatieve gevoelens niet langer te vermijden en ze juist confronteert, leer je ermee om te gaan. Dit zorgt uiteindelijk voor een ontspannen geest en meer zelfbewustzijn.

Ook kan mindfulness een goed hulpmiddel zijn om stress- en angstgevoelens te verlichten. Het helpt je namelijk om te gaan met emoties en deze beter te reguleren, wat niet alleen leidt tot een beter humeur, maar ook een betere omgang met stress.

Mindfulness verbetert het vermogen om te gaan met ziektes

Het beoefenen van mindfulness staat er ook om bekend positieve effecten te hebben op mensen die kampen met een chronische ziekte of een ingrijpende gebeurtenis. Mindfulness neemt de symptomen misschien niet weg, maar het leert patiënten wel beter met hun ziekte om te gaan. Zo heeft het therapieprogramma eCalm-studie voor kankerpatiënten bijvoorbeeld aangetoond dat mindfulness veel positieve veranderingen in gang zet: de stress van het hebben van een diagnose vermindert; de hanteerbaarheid van de ziekte verbetert en ook wordt vermoeidheid verlicht. Mindfulness geeft de patiënt meer kracht en helpt hen minder te focussen op de pijn, waardoor de kwaliteit van hun leven verbetert.

Niet alleen helpt mindfulness om te gaan met een ziekte, ook kan het enorm helpen bij het herstel hiervan.

Mindfulness vermindert depressieve gevoelens

Om zijn verlichtende werking wordt mindfulness ook regelmatig ingezet als effectieve, aanvullende behandeling tegen depressie. Uit onderzoek is gebleken dat depressieve en angstige gevoelens afnemen bij het beoefenen van mindfulness en ook de stress die hierbij komt kijken zal verminderen. Mindfulness leert je weer van jezelf te houden en gelukkig te worden.

Één van de manieren waarin mindfulness helpt bij depressies, is het leren omgaan met je emoties. Je bent in staat om een stap terug te doen van je negatieve gedachten, ze te herkennen en ze te accepteren, in plaats van te vermijden. Dit leidt tot een betere aanpak en beheersing van een depressie. Een korte sessie mindfulness kan je al helpen om beter om te gaan met depressieve gevoelens en de symptomen van een depressie te verlichten.

Algemene verbetering van je gezondheid

Zoals je leest brengt mindfulness ontzettend veel mentale gezondheidsvoordelen met zich mee, maar ook profiteer je als mindful beoefenaar van verschillende voordelen voor je algemene gezondheid. Zo zijn er veel mindfulness oefeningen die lichamelijke inspanning vereisen, waardoor je body mass index (BMI) zal afnemen bij frequente beoefening. Ook vergroot je de controle over je lichaam en je gezondheid en wordt het nuttigen van alcohol en nicotine sterk afgeraden. Dit heeft natuurlijk ook een positief effect op je gezondheid!

Door te stoppen (of minderen) met roken, meer controle te hebben over je lichaam en gezondheid en lichamelijk actief bezig te zijn, verbeteren ook je hart en bloedvaten. Daarbij zorgt mindfulness voor een lagere bloeddruk.

Mensen met overgewicht en obesitas profiteren ook van de voordelen van mindfulness. Mindfulness helpt namelijk gewicht te verliezen en zowel de psychische als fysieke gezondheid te verbeteren. Dit heeft te maken met de bewustwording en het verbeteren van slecht eetgedrag en gewoontes. Ook het verminderen van angstige en depressieve gevoelens speelt een belangrijke rol in het afvallen.

Onze tip: Online cursus 'Mindfulness voor het dagelijkse leven'

Ontdek met deze mindfulness oefeningen hoe je in slechts een paar minuten per dag, je gedachten leert beschouwen als je beste vriend, in plaats van je grootste vijand. ‘Mindfulness voor het dagelijks leven’ is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness, meer rust en minder stress willen ervaren.

Tijdelijk afgeprijsd van €188,- naar €47,-
+ gratis extra mini-cursus 'Mindfulness op het werk' !

Moet jij soms ook zoveel van jezelf? Vergeet dan niet om jezelf soms eens te ontdoen van de verplichtingen die je jezelf oplegt. Zo voorkom je stress, angsten en overspanning. Richt je dan op de dingen die voor jou belangrijk zijn en jou geluk geven. Door mindful te leven leer je te leven in het hier en je innerlijke rust terug te vinden. Ontdek wat jou gelukkig maakt en herstel je geestelijke én lichamelijke gezondheid. We geven je graag een aantal mindfulness oefeneningen! #Nederlands #Quote
260
Een mooie quote en wijsheid: De beste manier om momenten vast te leggen is door ze aandacht te geven. Met mindfulness leer je innerlijke rust te vinden en stress en angst los te laten in de hectiek van de huidige maatschappij. Denk eens aan yoga of meditatie! In dit artikel vertellen we je alles over mindfulness oefeningen en hoe je je leert focussen op wat écht belangrijk is. Volg onze borden voor meer tips en adviezen! #Genieten #Quote #Nederlands #Mindfulness
110
Inspirerende quote over mindfulness: Zonder het contrast van de slechte dagen zouden we de goede niet volledig waarderen. Door mindfulness en te beoefenen, ben je in staat om je volledig bewust te worden waar je staat en wat je doet, zonder dat je je laat meeslepen door factoren van buitenaf. In dit artikel vind je, naast yoga en meditatie, nog véél meer mindfulness oefeningen! Volg ook onze borden voor handige tips en inspirerende adviezen! #Quotes #Nederlands #Mindfulness #Wijsheid
170
Nederlandse quote: Wat je vandaag doet, kan al je morgens verbeteren. Lekker in je vel zitten, dat willen we allemaal. Want geef toe: het leven is toch veel leuker als je lekker in je vel zit. Je bent vrolijker, voelt je zelfverzekerder en je hebt zin in het leven. Lees in dit artikel alles over mindfulness en mindful leven! Begin bij vandaag en pluk morgen de vruchten. Volg onze borden voor handige tips en inspirerende adviezen! #Quotes #Mindfulness #Meditatie #Nederlands
180
Sluiten